View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Ved 4 grader celcius er tettheten til vann 1kg/L. Ved romtemperatur vil det ha noe lavere tetthet, så én liter vil bli litt mindre, men vi snakker ikke om de helt store utslagene - denne feilen vil være mindre enn din evne til å måle ut nøyaktige mengder med kjøkkenutstyr.



Eller bare kjøpe en plate kokesjokolade - de kommer oftest i plater à 100g. Nå vet jeg ikke akkurat hvor nøye Freia er med sine sjokoladepklater, da. Kjøpe en fem-seks stykker og ta gjennomsnittet og standardavvik, kanskje?

Hvor nøyaktige verdier trenger du egentlig?
Vis hele sitatet...
Stemmer det, kokesjokolade kommer i 100g. Da blir det heller en slik plate.

Nøyaktigheten vil jeg jo helst skal være så nært som mulig, men skjønner jo at det ikke vil bli 100% uten å kjøpe et vektlodd.

Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Hvis en 20-kroning ikke er nøyaktig nok vil jeg anbefale deg å kaste vekta du brukte mindre enn 90kr på og kjøpe en ordentlig vekt. Tviler på at vekta du har vil tilfredstille dine presisjonskrav.
Vis hele sitatet...
Det var ment som svar til han som sa at sjokoladeplate var det dummeste han hadde lest på freak. 20-kroning er helt greit for min del, som sagt skjønner jeg jo at jeg ikke vil få det 100% nøyaktig uten å kjøpe et vektlodd. Beklager hvis det kunne bli feiloppfattet.

Sitat av KurtKåreJhonny Vis innlegg
kronestykker veier ikke akkurat det samme btw. de variener med ca 0.10-0.20 g.
Vis hele sitatet...
Helt sant. De vil jo også bli både slitt og skitne etter flere år i omløp, men så lenge det ikke er veldig feil så går det nok greit. Så langt har jeg ikke kommet nærmere enn ca 1g feilvekt, så jeg håper at forslagene deres kan få det litt nærmere. Ellers må jeg vel kjøpe et vektlodd.

Takker for all hjelp så langt! Mange fine forslag!