View Single Post
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Problemet er at det virker for meg som du tenker på allerede bestående konklusjoner, uten å argumentere for dem. Hvorfor er bevissthet som bilkøen i sammenligningen din?

Selvfølgelig kan du bevise for deg selv at du ikke er en zombie. (Med mindre du er en :P ) Hvis du opplever livet subjektivt, så er jo det bevis nok. Hvorfor i all verden skulle den måtte inkorporere absolutt alt eller ingenting? Det klassiske argumentet er jo motsatt, at man kan være den eneste som i verden som har qualia. Kun en selv.
Vis hele sitatet...
På hvilke måter bevissthet er lik en bilkø beskrev jeg så eksplisitt det er mulig tror jeg, jeg skummet gjennom det igjen og hadde ingen problem med å forstå sammenhengen eller metaforen, hvordan mener du det ikke stemmer?

Hvordan vet du at ikke zombier opplever livet subjektivt? If it walks like a duck, and quacks like a duck..
Forklar litt på hvilke måter du ser på en zombie som forskjellig fra et besjelet menneske, så har jeg noe å respondere på. Det er som å bli plassert i et lystomt rom med en motorsag i hånda, for så å bli kritisert for å være en dårlig hjernekirurg.

Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Jeg sier ikke at bevissthet nødvendigvis eksisterer uavhengig av hjernen. I motsetning til deg, mener jeg ikke at jeg har et svar på det største mysteriet som finnes, uten å engang kunne forklare det.
Vis hele sitatet...
I motsetning til deg ser ikke jeg på dette som det største mysteriet som finnes. Men hvis du ikke mener bevissthet eksisterer uavhengig av hjernen, hva er problemet? Hjernen skaper "bevissthet", som bukspyttkjertelen skaper insulin.


Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Du må vel også være enig i at på et eller annet tidspunkt i evolusjonen, kom den første bevisstheten. Uansett hvor lite den opplevde, så kom subjektiviteten, hvordan forklarer du dette utifra modellen din som du er så skråsikker på? Hva kom den av?
Vis hele sitatet...
Igjen så har jeg beskrevet dette allerede, men ble kritisert for ikke å referere til bevissthet, men "bare" selvbevissthet, som av en eller annen grunn er noe mye mer trivielt og annerledes. Hva er det du egentlig lurer på her?
Apropos skråsikkerhet så: nei, jeg er ikke enig i at på et tidspunkt i evolusjonen kom den første bevisstheten, på hvilket grunnlag mener du at jeg være enig i det? Det er over hodet ikke åpenbart.

Med et syn på bevissthet som noe som gradvis akkumulerer i løpet av et individs liv, en arts utvikling og et univers' økende entropi, er det langt fra selvsiende at bevissthet "poppet" opp på et gitt tidspunkt i biologisk evolusjon.

Opplevd subjektivitet, at det er en "jeg" som opplever alt det som foregår, er nettopp selvbevissthet. Når oppstod dette? For en stund siden, det kommer ann på hva slags svar du forventer. Skjærer har en opplevelse av "et selv", så det er ikke en unik pattedyregenskap.

Alt dette spinner rundt og over et sentralt spørsmål: hva er en opplevelse?
Jeg ser det slik: En opplevelse er i bunn og grunn en interaksjon, informasjon blir mottatt av et system fra et annet. Systemene involvert "opplever" interaksjonen.
Sett utenfra kan det ta form av
årsak -> konsekvens
et elektron absorberer et foton -> elektronets energinivå øker
en hund blir sparket -> hunden bjeffer
en person blir bedt om noe -> personen gjør det

Disse er alle eksempler på interaksjoner, noen ilegges bevissthet, andre ikke. For systemet involvert foregår det samme, men fra et annet perspektiv:

foton blir absorbert -> økt energinivå
et menneske sparker -> det gjør vondt
jeg blir bedt om noe -> jeg gjør det

Elektroner har naturligvis ikke språk, noen form for opplevelse av seg selv eller (opplevelse av) handlingsfrihet, men det er to sider av saken; den observerte, og den "opplevde", eller: den objektive og den subjektive.
Såpass lite behøves egentlig for at noe skal være subjektivt.

Når oppstod subjektivitet? Big Bang er en safest bet, det gir ikke helt mening å si "før" siden romtid oppstod rundt da, og jeg skal ikke begi meg ut på streng teoretiske spekulasjoner, fordi det spiller uansett ingen rolle for argumentets del.

Nærmer jeg meg noe i det hele tatt eller skar jeg nettopp av foten til operasjonssykepleieren?