View Single Post
Sitat av random67489 Vis innlegg
nær av at jeg påpeker
Vis hele sitatet...
Sitat av random67489 Vis innlegg
du mangler fagkunnskapen
Vis hele sitatet...
Sitat av random67489 Vis innlegg
kreative utspill
Vis hele sitatet...
Sitat av random67489 Vis innlegg
jeg forsøke å hjelpe deg med det faglige.
Vis hele sitatet...
Sitat av random67489 Vis innlegg
du 12 år gammel eller?
Vis hele sitatet...
Sitat av random67489 Vis innlegg
Ærlig talt warz
Vis hele sitatet...
Sitat av random67489 Vis innlegg
Kanskje på tide å stumpe fimpen nå warz
Vis hele sitatet...
Sitat av random67489 Vis innlegg
kommentarfelt-konge
Vis hele sitatet...
Sitat av random67489 Vis innlegg
konspirasjonsteoretiker
Vis hele sitatet...
Sitat av random67489 Vis innlegg
du mangler elementær og grunnleggende økonomisk forståelse
Vis hele sitatet...
Sitat av random67489 Vis innlegg
snakker varmt om et emne du egentlig ikke helt forstår
Vis hele sitatet...
Sitat av random67489 Vis innlegg
fyll på med faglig kunnskap.
Vis hele sitatet...
Sitat av random67489 Vis innlegg
Jeg angriper ikke deg som person - selv om du tror det.
Vis hele sitatet...
OK

Sitat av random67489 Vis innlegg
Poengløst. Du har ikke din egen valuta. Altså kan sentralbanken kontrollere og styre valutaen uavhengig av din gullmengde. Poenget som forsvant......for å ikke snakke om hvilken enorm risiko du må ta. Du skal jo tjene penger på banken din - og likevel skal du binde kapital til "lagervare" - som ikke engang har en fast verdi med som til enhver tid har en verdifastsettelse styrt av tilbud og etterspørsel. Dette utspillet ditt faller egentlig på egen urimelighet.
Vis hele sitatet...
Jeg sa at jeg kan ha en bank hvor alle kontoer er backet med gull. Jeg trenger ikke å konvertere til andre valutaer. F.eks kan jeg lage en nettbank hvor folk, enkelt forklart har en balanse slik som dette:
0.0424 kg gull

så kan de sende gull til andre kunder i denne nettbanken. Og den dagen de vil ta ut gullet går de bare å henter det de har krav på i banken.

Hva er det som er urimelig med dette egentlig?

Sitat av random67489 Vis innlegg
Du sa at oppegående land har slike garantier, hadde kypros en sånn garanti?
Vis hele sitatet...
Jada på lik linje med de fleste andre.
Vis hele sitatet...
Og denne garantien viser seg nå å være null verdt, så igjen, hva er oppegående med å ha en garanti som man ikke kan stole på?

Sitat av random67489 Vis innlegg
Med rå vold? Kanskje på tide å stumpe fimpen nå warz. Igjen blander du kortene. Du ønsker jo både å drive bank, ha et anarkistisk samfunn helt uten statlig reguleringer og du ønsker å avvikle ordensmakten samtidig som du skal revolusjonere det montære systemet. Det er sannelig ingen liten oppgave du har gått igang med. Du får ha lykke til.
Vis hele sitatet...
Du svarte ikke på spørsmålet. Staten er et voldsmonopol og alle oppgaver den foretar seg er backet av vold. Hvis du lager krav må de nødvendigvis håndheves, og dersom noen nekter å følge kravene blir de i verstefall utfall utsatt for grov vold og/eller kidnapping. Det er et faktum og det vet du like godt som meg.

Sitat av random67489 Vis innlegg
Så du ønsker moral men ingen lover? Rettsamfunn er ikke noe for deg altså? Mer kanskje et religiøst overhode som setter dagsorden?
Vis hele sitatet...
Det kan godt være lover så lenge de er moralske. Det er en veldig enkel regel her, din moral skal ikke gå utover min. Det betyr at vi sannsynligvis må fjerne 99.9% av alle dagens lover.

Sitat av random67489 Vis innlegg
Ja du gjentar det ofte i tråden - det blir bare ikke mere sant av den grunn.
Vis hele sitatet...
Hvilken moralsk rett har du i såfall til å prøve å kidnappe meg og putte meg i en celle dersom jeg tilbyr å oppbevare pengene til folk og kaller meg for bank?

Sitat av random67489 Vis innlegg
elv tror jeg på frihet under ansvar når det kommer til bank og finans. Altså må det være reguleringer og krav i bunn for å forhindre sleipe griske svin å loppe gamliser for penga dems. Og sålenge vi har en statlig garanti for pengen på konto må det også være kontroll og tilsyn.
Vis hele sitatet...
Og dermed er nettopp du en av de som fører til at slike sleipe griske svin kan fortsette som før. De slipper nemlig konkurranse og kan håve inn penger de hverken har fortjent eller lagt inn mye arbeid for å få.

Sitat av random67489 Vis innlegg
Om du ikke klarer å få folk til tro på din revolusjonerende måte å drive bank på så skjønner du vel at den ideen ikke har livets rett?
Vis hele sitatet...
De sier noe lignende til homofile i Iran, ærlig talt bobby, hvis du ikke klarer å folk til å tro at å være homofil er greit skjønner du vel at du ikke har livets rett?

Sitat av random67489 Vis innlegg
Ærlig talt eller du 12 år gammel eller?
Vis hele sitatet...
Har du noe i mot 12-åringer eller? Er du en sånn som ser ned på de som er yngre enn deg og tror at du er en evig kilde av visdom bare fordi du er gammel? Visdom kommer av erfaring, ikke av alder.

Sitat av random67489 Vis innlegg
Du tror altså at en ikke kan konkurrere sålenge det ikke er fult frislipp?
Vis hele sitatet...
Du kan ikke konkurrere på ordentlig nei. Reguleringer gir enkelte grupper fordeler over andre og dermed blir det ikke rettferdig konkurranse. Det blir slik at den sterkeste og mest sleske og kyniske overlever i market. Gjerne typen som menger seg med korrupte politikere og annet avskum.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Vel igjen tar du feil - i regulerte markeder så konkurrere også aktører. Det er bare det at de må forholde seg til ett regelverk på linje med alle andre. Noe som egentlig bør føre til enklere og mer konkurranse. Noe tilbudet av forskjellig tjenester i bank og finans viser.
Vis hele sitatet...
Og reguleringer er en mur for små aktører. Store firmaer prøve å få innført en rekke reguleringer for å slippe konkurranse.