View Single Post
Selvfølgelig spiller det en rolle hvilke motiver de har, og man kan ikke egentlig se på grep som dette "isolert sett", det må sees i en sammenheng
Vis hele sitatet...
Så hensikten helliger middelet? Nei, dette er en prinsippsak, og prinsippene går på rettstatens legitimitet. Du kødder ikke med slikt bare fordi det er beleilig.


Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Kan ikke uttale meg spesifikt om Kypros. Men "mekanismen" du sikter
til er nok menigmanns generelle frykt for å ikke være i stand til å fø seg
selv og sine. At folk løper i banken og tar ut alle pengene sine vil ikke
hjelpe - om bankene kneler er jo "pengemaskinen" mer eller mindre
ute av spill, og det spørs hvor mye verdi sedlene vil få da.
Vis hele sitatet...
Jeg er litt skeptisk til dette - dersom systemet kollapser, så vil likevel de som fikk ut pengene sine først tjene på det. Siden det er trygt å anta at alle andre er egoister, så vil alle gamble på det, og handle likt - fangens dilemma i praksis. At pengene teknisk sett kan bli verdiløse krever en nokså god innsikt i abstrakt økonomisk teori, det er det ikek alle som besitter. Ditt resonnement hviler på premissene om at folk flest er rasjonelle, gjør kloke og langsiktige valg og har peiling på økonomi - optimistisk, men neppe berettiget.

Forøvrig får jeg mer og mer inntrykk av at dette bare er et spill for galleriet - Tyskland vil ikke gi krisepakker til Kypros uansett, derfor setter de noen krav som er så idiotiske at de vet de ikke blir godtatt.

Det denne saken ettertrykkelig har bevist er hvor råttent det hele egentlig er - at et land holder sin befolknings eiendeler som gisler og bankene beleilig holder stengt mens de grubler over det hele er horribelt.
Sist endret av Myoxocephalus; 19. mars 2013 kl. 12:30. Grunn: sitatfeil