View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg har ikke satt meg så veldig inn i bitcoins, men... La oss anta at det blir stadig større og at de som begynte tidlig blir rike. Så står slike som meg litt utenfor og observerer at det er for dyrt å kjøpe seg inn i nevneverdig grad nå, og det blir vanskelig for meg å tjene lettjente penger slik som de første. Nå, forutsetningen for det neste steget er at det er mange slike som meg - noe det er. Så får jeg den geniale idéen - hva med å lage mitt eget pengesystem? Kryptoalgoritmene ogf det der er jo kjent allerede, jeg kan kjøre tidenes ripoff og lage FishyCoins eller noe annet velklingende. Helsike heller, jeg kan sette meg litt mer inn i det, og læøre av eventuelle feil som ble gjort emd BitCoins. Så, FishyCoins er små enn så lenge, men siden det er mange slike som meg der ute, så er det noen som aner en mulighet til å tjene stort hvis de bare investrerer et ubetydelig beløp tidlig. Så er hjulet i gang, og før man vet ordet av det, så er FishyCoins oppe og går som en seriøs betalingsenhet.

Mitt spørsmål er - hvorfor skulle dette *ikke* virke? Og hvis det virker, så vil en hvilken som helst datakyndig slask kunne lage sin egen e-valuta, og vil vi ikke da fort være tilbake til å byttehandel?

Et lands valuta er tuftet på en antakelse om hvor mye innbyggerne deres er verdt. Det er en komplisert form for menneskehandel, men de har i alle fall en fysisk variabel å støtte opp valutaindeksen med. Hva har en e-valuta?

Jeg spør av nysgjerrighet her, jeg prøver ikke å være kverulerende. Men, hvordan skal man unngå slike problemer med BitCoins?
Vis hele sitatet...

La nå ikke denne tråden bli nok en tråd om bitcoins.
Utfallet på Kypros er større enn bitcoins - og følgene av et slikt inngrep i kontohavers midler er ikke kjent. Som sagt har inngrep i denne størrelsen aldri tidligere forekommet i fredstid. Det er dermed umulig å forutsi reaksjonene.

Men vil det farout å anta at Kypros tid som lavskattland og skatte!paradis vil være over? Nei jeg tror ikke det. Hvor mange har sittet på nettbanken sin og sørget for å tømme konto i helgen? Og hvor mange går fysisk i banken i løpet av dagen. Bankrun alene kan få bankene til å knele - uavhengig av krisepakke.