View Single Post
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Ski? I hvilken grad mener du at vi skal trekke ved med ski? ikke populært å fylle opp pulk med ved å trekke den etter seg...
Vis hele sitatet...
Derfor er nyttekjøring tillatt med dispensasjon.

Sitat av fomox Vis innlegg
Et par liter olje i utmark gjør akkurat samme skade som om det skulle bli sluppet ut ellers.
Vis hele sitatet...
Nei, det er innlysende galt at åstedet for utslippet er irrelevant, som slashdot har påpekt. I tillegg er det snakk om et par liter per ulykke, gjerne med noen få liter bensin på toppen av kransekaka. Og desto flere snøskutere som ferdes i utmarka, jo flere ulykker får man. Per skuter per tur er gjerne sannsynligheten for ulykker og lekkasjer veldig liten, men hvis hundrevis og tusenvis av snøskutere skal fyke rundt i enhver fjellheim hele vinteren hvert år, er det dømt til å bli en rekke ulykker og utslipp. Denne risikoen er en del av argumentet for hvorfor skuterkjøring i sårbar utmark bør minimeres.

Sitat av fomox Vis innlegg
Jeg har et behov for å ha det litt morsomt en gang i blant, å jeg vet med 99.9% sikkerhet at resten av Norge har det samme behovet (har desverre ikke kilder) så for meg så er nytteverdien veldig stor. Ikke alle liker å se på en pc skjerm eller spille sjakk hele dagen
Vis hele sitatet...
Du kan ha det så morsomt at du omkommer av ren gledesrus for alt jeg bryr meg, men når underholdningsformen i urimelig grad går utover andre er det ikke lenger greit. Sånn er det med alt.

Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Merk deg at du sammenligner støy på egen eiendom og støy ute i fri mark. Det er ikke det samme...
Vis hele sitatet...
Poenget var at du tidligere har påstått at støy ikke er noe argument, for støy er ikke skadelig og de som ikke liker det kan bruke ørepropper. Men når støyen plutselig går utover deg, da er det straks et gyldig argument. Du vil ikke la meg fyre løs med motorsag midt på natten og i helligdager fordi mine handlinger da plager deg på et urimelig vis. Utmarka er felleseie, og dermed har vi nedfelt allemannsretten som sier at alle skal få bruke utmarka helt fritt så lenge det ikke skader naturen eller plager andre urimelig.

Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Men Mith, slashdot og Provo er rene sosialistbanden som vil ufarliggjøre norge, så de ønsker gjerne å forby skuterkjøringen for alle landets kommuner, uavhengig av områdeareal i kommuner, nyttebruken etc.
Vis hele sitatet...
Det har selvsagt ingenting med ufarliggjøring å gjøre. Skuterkjøring i utmark utover nyttekjøring bør være forbudt fordi det 1) belaster og stresser dyrelivet, 2) medfører en økt en risiko for skader på flora og fauna og 3) går i urimelig grad utover de som ønsker å nyte fjell og mark som et friområde fra kjas, mas og motorbrøl.