View Single Post
Sitat av Fishface Vis innlegg
Kan politifolk stoppe helt tilfeldige personer på gata og ransake dem? Hva skjer om en person nekter å bli ransaka? Hvis man forholder seg helt rolig, ikke blir aggressiv eller dytter til dem. Kan politiet ransake folk fordi de TROR at de kanskje har bedrevet noe ulovelig?
Vis hele sitatet...
Kort svar: Nei.

Litt lengre svar:

De kan derimot be deg om å tømme lommene og eventuelt en sekk slik at du viser hva du har. Om du sier nei, så er det strengt tatt ikke noe de kan gjøre med det.

Dog sier straffeprosesslovens §198 at en politimann kan ransake på eget initiativ hvis:
  • når du som mistenkt treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor, eller
  • når det er sterk mistanke om en handling som etter loven kan medføre straff av fengsel i mer enn 6 måneder, og det er nærliggende fare for at formålet med ransakingen ellers vil forspilles.

Dette betyr at for at du skal kunne ransakes som en "annen" må du, først å fremst være i nærheten av et sted hvor et lovbrudd er begått, og samtykke til dette. Og da helst skriftlig slik at handlingen kan dokumenteres.

Sitat av Fishface Vis innlegg
Hvis det har vært et ran og raneren hadde en knallrosa genser, kan politiet stoppe alle som oppholder seg i nærheten av åstedet som også har knallrosa gensere for å ransake dem i tilfelle noen av disse er raneren?
Vis hele sitatet...
Her kan politiet, jfr. politilovens §8 4.alternativ "den som treffes på eller ved et sted der det må antas å være begått en forbrytelse umiddelbart forut." faktisk innbringe alle og enhver som er i umiddelbar nærhet av åstedet mens de sjekker deg ut av saken.
Du kan holdes i inntil 4 timer på dette grunnlaget, men ikke lengre enn nødvendig.

Sitat av Fishface Vis innlegg
Eller hvis det har vært omfattende narkosalg i en bestemt gate, i f.eks. Stavanger, og jeg går nedover akkurat denne gata og jeg tilfeldigvis møter en politimann(eller dame) som er ute på patrulje, kan denne personen stoppe meg for ransaking hvis de faktisk ikke har observert at jeg har drevet med narko eller noe annet kriminelt?
Vis hele sitatet...
Igjen nei, men de kan spørre om du kan vise innholdet i lommene. De kan jo også spørre å grave slik at du snakker deg i fellen.


Sitat av Fishface Vis innlegg
Hvis jeg rusler stille og rolig gatelangs med en sekk på ryggen eller en bag i hånda, og politiet tror at jeg dealer narko, kan de kreve at jeg åpner sekken/bagen og viser frem hva jeg har i den? Hvis jeg ikke driver med narko-salg, men derimot har noe annet, f.eks. tjuvgods, i bagen eller sekken min som de tror kan være kriminelt. Har de da grunn til å legge meg i jern og ta meg med på stasjonen ?
Vis hele sitatet...
De kan spørre ja, kreve nei. Om du blir tatt med tyvegods på deg så kan du bli tatt for heleri, straffelovens §317, noe som kan medføre inntill 3 års fengsel. Eller inntill 6 år ved en grov overtredelse. Om det er grovt eller ikke avgjøres i forhold til hva slag forbrytelse tyvegodset stammer fra, og hva det er.

Sitat av Fishface Vis innlegg
Jeg leste ett sted om en sak fra USA der politiet hadde fått inn ett tips om en bil med mye narko i som skulle være på vei fra ett sted til ett annet på et gitt tidspunkt. Tipseren hadde også sagt bilnummeret, og da en politipatrulje hadde oppdaget en bil med dette nummeret i det aktuelle området, så hadde de stoppet bilen og åpnet bagasjelokket på jakt etter narkotika. Men det var ikke noe narkotika i bagasjerommet, men derimot liket av en ung kvinne. I denne saken hadde politiet sett etter narko, og de stoppet bilen på feil grunnlag ettersom det ikke var narko i bilen, men et lik istedet. Bilen ble stoppet på feil grunnlag, og dette kunne være nok til å velte saken om sjåføren av bilen fordi politiet hadde ransaket bilen på feil grunnlag. Jeg vet ikke om denne situasjonen har skjedd i virkeligheten, og dette er jo USA med enkelte litt småsære lover. Men det er vel ikke noen mulighet for at en slik situasjon kan skje her til lands?
Vis hele sitatet...
Nå er jo "rettsstaten" USA ett kapittel for seg selv.
I dette eksempelet så må vi skille mellom kontroll og etterforskning. Politiet stoppet bilen for en kontroll på bakgrunn av ett tips, det at de avdekker en alvorlig kriminell handling av en annen karakter under kontrollen vil nok ikke velte saken.

Nå kan det jo tenkes at det var registrert en anmeldelse på denne bilen med bakgrunn i narko, noe som vil hjemle en ransaking av kjøretøyet. I og med at det ikke ble funnet narko vil nok den saken bli henlagt som "Intet straffbart forhold". Så vil det bli opprettet en ny sak på dette liket.


Men nå skal det sies at det syndes stort i mot disse hjemmelsgrunnlagene, desverre. Men enden på visa er at du kan nekte de å finne ut hva du har på deg. I utgangspunktet må de faktisk ha en kjennelse fra retten for å ransake, om dette ikke er mulig, eller det er skjellig grunn til mistanke som mange drar frem som hjemmel her må de faktisk ha en kjennelse fra politijuristen på stasjonen før de kan ransake.

Så fremt det ikke faller inn under straffeprosesslovens §198.


Sitat av Straffeprosessloven
§ 197. Uten vedkommendes skriftlige samtykke kan ransaking etter §§ 192, 194 og 195 bare foretas etter beslutning av retten.

Er det fare ved opphold, kan beslutningen treffes av påtalemyndigheten. Ved ransaking av redaksjonslokale eller tilsvarende skal slik beslutning treffes av statsadvokaten, og bare dersom det er sannsynlig at etterforskningen vil bli vesentlig skadelidende dersom man skulle vente på rettens beslutning.

Beslutningen etter første og annet ledd skal så vidt mulig være skriftlig og opplyse om hva saken gjelder, formålet med ransakingen og hva den skal omfatte. En muntlig beslutning skal snarest mulig nedtegnes.
Vis hele sitatet...

Sitat av Straffeprosessloven
§ 198. Uten beslutning som nevnt i § 197 kan politimann foreta ransaking:
1) på sted som nevnt i § 193,
2) når mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor, eller
3) når det er sterk mistanke om en handling som etter loven kan medføre straff av fengsel i mer enn 6 måneder, og det er nærliggende fare for at formålet med ransakingen ellers vil forspilles.

Personlig ransaking av andre enn mistenkte kan likevel ikke foretas uten samtykke eller beslutning som nevnt i § 197. Første ledd nummer 3 gjelder ikke ved ransaking av redaksjonslokale eller tilsvarende.

Politimann som ifølge påtalemyndighetens eller rettens beslutning skal pågripe en mistenkt, kan i dette øyemed foreta ransaking av hans bolig eller rom, eller på sted hvor det er særlig grunn til å anta at han oppholder seg.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Blomsen Sr.; 11. februar 2013 kl. 19:55.