View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dronz Vis innlegg
Dette var gøy å lese! Jeg eier av Skandihost er dritt lei av alle som slenger dritt om oss! Jeg ville bare prøve og gi folk en billig host.. Hvor faen står at man må ha org.nr?? Jeg reseller og da trenger man ikke det! Ta å finn ut mer før du skriver ting..
Vis hele sitatet...
Du må ha registrert eit foretak for å kunne drive næringsverksemd i Noreg. Har du eit foretak har du eit organisasjonsnummer.

En næringsvirksomhet går inn under loven selv om den enhet som driver virksomheten ikke tar sikte på fortjeneste. I gjeldende rett er det trukket en grense mellom frivillige og ideelle organisasjoners salg av produkter og deres innsamlingsvirksomhet. Direktivet om urimelig handelspraksis og direktivet om villedende og sammenlignende reklame inneholder nå identiske definisjoner av næringsdrivende. Direktivenes definisjon er derfor relevant for forståelsen av hva som er næringsdrivende/næringsvirksomhet i hele loven, og ikke bare i forbrukerbestemmelsene. Næringsdrivende etter direktivene er:

«enhver fysisk eller juridisk person som i handelspraksis som omfattes av dette direktiv, handler for formål som gjelder vedkommendes forretnings-, industri-, håndverks- eller yrkesvirksomhet, og enhver som handler i vedkommendes navn eller på vedkommendes vegne.»
Vis hele sitatet...
Det er altså rimeleg åpenbart at det å selje ei teneste, uansett om føremålet er å tilby billeg hosting eller tene seg rik er næringsverksemd, og at du dermed må ha registrert deg som næringsdrivande (AS, ENK, NUF, ASA, DA etc).

Med andre ord driv du truleg i strid med norsk lov. At du sel tenester du kjøper av andre endrer ikkje det. T.d. Chess sel ei teneste dei kjøper av andre - dei har ikkje eit eige mobilnett. Trur du seriøst Chess kan snike seg unna slik?

Viare så er det jo truleg falsk marknadsføring å hevde 'Featured in PCWorld', og BBB Accredited business. Marknadsføringslova slår fast at uriktig eller villeiande reklame er ulovleg.

Alt i alt framstår det ikkje som spesielt seriøst, når du ikkje eingong kjenner lovverket som er relevant.

Viare kan vi lese fylgjande:
Skandihost is miles above the rest as an exceptional web hosting company. We have many years of leading experience with global businesses of all sizes and have built up an affluence of web hosting expertise that put down us a scratch above other web hosting companies in this time. Skandihost is a company that you can rely on for all of your Hosting & Reseller needs. With 24 hour support there is no reason not to sign up today!
Vis hele sitatet...
Det er meir villeiande reklame. Whois tilseier at skandihost.net var regga for eit halvår sidan, og historikken med tråder på nFF tilseier at det ikkje er urimelig påstand å hevde at de har maksimalt eitt års erfaring. Det er uriktig markedsføring - ettersom erfaring er eit relevant kriterie ved val av hosting. Viare stiller eg alvorlege spørsmål ved påstanden om at de har ' leading experience with global businesses of all sizes and have built up an affluence of web hosting expertise that put down us a scratch above other web hosting companies in this time.'. Grunnen? Du seier sjølv at de kun driv med reselling, og ikkje står for faktisk drifting. Det tilseier at kompetansen ikkje er i nærheten av det t.d. Host1 kan oppvise, som drifter alt sjølv og har satt opp systema sjølv.

Så veldig kort fortalt: Ja. Skandihost er dønn useriøst og svært lite tillitsvekkande. Eg trur eg har grunngitt kvifor rimelig bra.

Sitat av meitemark Vis innlegg
Nå er det da faktisk verken svindel eller ulovlig å lage en nettside som hevder noe som ikke stemmer. I så tilfelle ville internett blitt rimelig tomt og kjedelig.
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/all/hl-20090109-002.html

Lyger næringsdrivande så er det ulovleg.