View Single Post
Trådstarter
9
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Hvorfor ikke? Du skjønner kanskje heller ikke hvorfor man får 6500 i bot for å kjøre 84 i 60 sone?

Utleier har satt et beløp ettersom han egentlig skal bytte låsene når nøkkel kommer på avveie. Dette visste du vel også om før den ble rotet bort.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig litt vanskelig for dere å sette dere inn i situasjonen uten å 100 % kjenne til omstendighetene. Om utleier hadde vært en ordentlig fyr, og forklart at han måtte bytte låsen, så kunne jeg forstått dette.
Nå er jeg ingen ekspert på husleiekontrakter, men mener at dette burde vært spesifisert i kontrakten i og med at prisen er såpass høy. Det er den jeg reagerer på. Dette tilfellet dreier seg om 1 lås til en ytterdør. Som sagt er dette heller ingen stor boligblokk, men en bittelite hus i Bergen hvor det bor ca 5 personer. Her er er hyblene på kanskje 10-15 kvadrat ville jeg tippe.
En pakke med sylinder og eventuelt låskasse koster vel rundt 1500. Her skal man ikke trenge å gjøre noe mer avansert enn å bytte låsen, noe de fleste skulle klart selv.
Tror nok ikke han uansett bytter låsen, da en av de andre her har forklart at dette er en utrolig gammel lås, og jeg har litt vanskelig for å tro at det aldri har kommet en nøkkel på avveie mens den har vært leid ut.

Til dere med tipset om å sende nøkkelen. Jeg bor selv i Oslo, og kunne godt ha gjort det. Bare litt problematisk da han kun har den ene nøkkelen, og ikke akkurat kan være der i flere dager uten en kopi selv, men vurderer det i ytterste fall.