View Single Post
1. Han kan sjekke deg hvis han har mistanke, men hvis han plukker deg ut helt ut av det blå kan det få etterfølger for politimannen(noe som sikkert ikke skjer i praksis). Han kan måtte kunne begrunne hvorfor han har fattet mistanke, men det for sin arbeidsgiver, ikke deg.

2. Du kan bli ransaket og strippe helt lovlig. Det er ingen som kan tvinge deg til å avlegge en urinprøve, men kan ta et konkret eksempel. Når jeg var 15 år ble jeg mistenkt for å ha noe cannabis på meg(dette var på Oslo S, men jeg hadde ikke noe på meg) og ble tatt med til arresten. Der ble jeg strippet og de fant ikke noe på meg(en jeg var med ble tatt med ca 10g hasj). Jeg fikk beskjed om å avlegge en urinprøve, noe jeg nektet(da jeg viste jeg var positiv). Han ene politimannen tok på seg en hanske og ba meg bli med i det andre rommet. Han skulle akkurat til å gi meg hansken (opp der, ja...) før han forstod at det ikke var jeg som hadde hatt noe på meg. Politiet sa de ville holde meg fysisk nede og få en lege til å sette blodprøve på meg. De satt meg på glattcella i påvente av svar fra jurist om de fikk ta blodprøve med makt. Etter 3 timer orket jeg ikke mer og avla en urinprøve på cella.

Om de har lov til dette vet jeg ikke, syntes det var i overkant drøyt mtp. at de ikke hadde funnet noe på meg etter stripping og det at jeg akkurat hadde fylt 15.


3. Hvis du ikke er straffedømt tidligere får du mest sannsynlig en påtaleunnlatelse hvis du går med på urinprøve.
Den fella mange faller i er at de går med på urinprøver i 6-12 måneder selv om politiet ikke har noe konkret å ta dem på kun mistanker. Har selv sittet på møter der de har løyet til meg om at jeg vil få straff hvis jeg ikke tar urinprøver for en viss tidsperiode, men etter litt nekting skjedde det selvfølgelig ikke noe.
Botens størrelse varierer veldig virker det som, men jeg fikk en gang 2500kr for ca 2g hasj.