View Single Post
Har selv vært ute på en lignende tur. Det ble Asia på meg. Besøkte India, Malaysia, Singapore, Thailand, Kambodsja, Vietnam og Indonesia.

Ting du bør ha med:
  • First aid kit. Er nice å kunne rense småsår og sånt selv.

  • Reisehåndkle. Det er lett, tørker fort og tar lite plass.

  • Dagbok! Ting, navn og steder glemmes! Kult å kunne lese på i ettertid.

  • En liten laptop/mobil med WiFi er alltid kjekt å ha. Om du vurderer sørøst Asia er det internettkaféer på annethvert gatehjørne, så der trengs det ikke.

  • Antibac. Redda meg utallige ganger i India.

  • Alltid ha med en dorull! Alltid! Kan ikke understreke dette nok! Rævfossen kan starte når som helst.

  • Lonely Planet eller lignende. Drit i hostellanbefalinger og slikt, (prisene stiger betraktelig så snart en restaurant eller hotell/hostell blir nevnt der) men ordlistene er geniale. Du kommer langt om du kan "takk" og "vær så snill" på det lokale språket.

  • Norske matvarer du vet at du vil savne ekstra mye. Jeg bar rundt på en Stratosplate i fire måneder.

  • Kamera.

  • Internasjonalt førerkort. De fleste utleierne gir faen, men kjekt å kunne vise politiet om det skulle skje noe.

  • Amerikanske dollar. Ha det på deg at all times. Enten for å bestikke korrupt politi eller om du skulle bli rana. I tillegg vil de fleste ta imot dollar om du skulle være tom for den lokale valutaen.

  • Myggspray og myggnetting. Kjipern med dengu og malaria. Les deg opp om malariafaren i det området du skal til.

  • Reisebelte eller lignende hvor du kan skjule pass og andre viktige dokumenter under klærne.

  • Kopier av pass, visum og forsikringspapirer.

  • Imodium! Det er det motsatte av dritepiller, og er verdt sin vekt i gull når man sitter oppå hverandre i en båt/buss.

Det er sikkert masse mer, men kommer ikke på noe i farta.


Kjekt å vite:
  • Ganske selvsagt, men du er ikke i Norge. Les deg opp om kulturen, kle deg etter normene og vis vanlig folkeskikk. Si takk og vær så snill. Du er gjest i deres land, oppfør deg som en. I sørøst Asia skal du feks. aldri ta noen på hodet, ikke en gang barn.

  • Sjansene for bli rana er ganske store, og jo fortere du innser det jo bedre. Må du virkelig spasere gjennom byens farligste strøk klokka 2 på natta med alle verdisaker? Bruk vett.

  • Hosteller er de optimale stedene å finne likesinnet reisefølge. Det hender gjerne at du må endre litt reiseplaner for at det skal passe for alle, men det er oftest verdt det. Alltid gøy med selskap. Anbefaler www.hostelworld.com - men ikke book på forhånd, da det oftere enn ikke blir endring av planer.

  • Weed ol. er ikke verdt risikoen. Du kommer til å møte mange potheads, og mange faller lett for fristelsen - meg inkludert. Hyklersk, jeg veit, men den røde skriften på flybillettene til Malaysia oppsummerer det ganske greit: "Smuggling of narcotics = Death penalty". Du henrettes ikke for bruk, men straffene er skyhøye. Worth it? Nope. Ta det i Amster.

  • Ikke stol blindt på folk. Har du reist rundt med en fet kar i noen uker? Det betyr ikke at han ikke stikker av med lommeboka di om han får sjansen.

  • Anbefaler det ikke, men om du av en eller annen grunn skulle legge fra deg viktige dokumenter på rommet så gjem det. Folk er slue som faen, og norske pass = $. På dorms er det ofte safety deposit boxer. Bruk dem.

  • Hør på hva folk sier! Lonely Planet sier at Phuket er dritchill, mens en backpacker som nettopp har vært der sier at det er det verste hølet i Asia? Hør på han. Dette kommer naturligvis an på personlig smak, men ta til deg reisetips og ikke stol blindt på reiseguider.

  • Når du krysser veien i sørøst Asia (spesielt Vietnam): Ikke stopp! Gå sakte men sikkert over. Vietnameserne ser deg tidlig, og beregner hvor du vil være når de skal passere - stopper du så fucker du opp alt og risikerer ulykker.

  • Holdt godt fast i tinga dine. Møtte flere personer som hadde fått sekker og vesker frastjålet av forbipasserende mopeder.

  • Politiet prøver konstant å ta turister for ting som de lokale ikke blir straffet for, get used to it og ikke prøv deg på noe tull. Gjør som de sier - dermed basta. Her er dollarne nyttige.

  • Prøv å bli kjent med lokalfolk. Det kan forbedre hele reiseopplevelsen betraktelig. Det er veldig interessant å se hvordan de lever livene sine. Ikke takk nei til middag, men vurder nøye om du skal tilby dem penger etterpå. De blir sannsynligvis fornærmet, så prøv å betal tilbake på en annen måte.


Av egen erfaring kan jeg fortelle deg at Thailand, Malaysia, Indonesia, Kambodsja, Singapore og Vietnam har Visa-On-Arrival for nordmenn. Om du skal til India så søk om visum i god tid før avreise. De er latterlig treige på kontoret. Jeg søkte to mnd. på forhånd og fikk det dagen før avreise!

Har sikkert glemt noe nå, men poster igjen om jeg kommer på noe viktig. God tur!