Tråd: Selge ting
View Single Post
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av fatfro Vis innlegg
Hallo.

Er det noen som vet om noen steder jeg kan selge ting gratis? har en bunch av xbox og ps2 ting jeg ikke vil ha. IKKE FINN eller slikt. fysjomfy og monopol.
Vis hele sitatet...
Finn.no har ikke alltid vært markedsledene.

På -90tallet var det to ledende bedrifter på rubrikkannonse-markedet, Stepstone og Eiendomsnett. At disse sidene hadde så store deler av markedet, utløste nettopp den reaksjonen at andre slet med å tjene penger. I dette tilfellet var det avisene som tapte kronasjer. Dermed gikk de største regionsavisene sammen om å skape Finn.no. Tanken var at når du la ut en annonse på nettsiden, fikk du også plass i avisen. Dette gikk begge veier. Sendte man inn en annonse, ble denne scannet og lagt ut på nettsiden i tillegg. Finn.no ble raskt populært og markedsledende, Stepstone og Eiendomsnett hadde ikke lengre monopol.

Så til et viktig poeng: På 4 år (06-10) steg antallet annonser på Internett med nesten 200%, så her er det tydelig at en stor og brukervennlig side har økt markedet, ikke bare spist opp et stykke. Finn.no sine reklamer har nemlig ikke bare skapt kunder for dem. Jeg vil påstå at Finn.no har forandret hvermanns sin holdning til internettsalg, og gjort markedet stort nok til at små-aktører kunne starte opp. Finn.no er kanskje ikke et monopol-tog som myrder mindre sider, heller er nettstedet årsaken til at de eksisterer i det hele tatt.