View Single Post
Nå må jeg beklage at jeg ikke har rukket å lese alle postene, men jeg må straks legge meg og tenkte å skrive det jeg mener i hvertfall:
Først vil jeg si at jeg på ingen måte er noen arbeiderpartiet tilhenger, heller tvert om selv om jeg er plassert på venstresiden av politikken. Jeg vil derfor forklare noen myter som er om arbeiderpartiet.
1. De er for innvandring
-> Før man kan si noe om det må man skille mellom innvandring og flyktning, innvandring kommer i hovedsak fra Polen og Sverrige, og hvis jeg ikke husker rett kommer det ca like invandrere fra Sverrige som det er flyktninger totalt hvert år. Norge kan ikke takke nei til invandrere slik som romfolket eller andre fra EU-land pga EØS avtalen som gir fri flyt av mennesker mellom landegrensene, derfor vil ikke en annen regjering gjøre noe med det hvis de ikke melder Norge ut av EØS.

Flyktninger tar vi veldig lite imot pga Dublin 2 avtalen som sier at det første landet en asylsøker blir registrert i i Schengensamarbeidet skal ta seg av asylsøknaden for hele Schengen, siden Norge ikke er noe grenseland sender vi mange asylsøkere tilbake til andre schengenland, og det er bare fåtallet som blir i Norge og søker asyl.

2. Arbeiderpartiet er sosialistisk
-> Dette er noe av det verste våset jeg har hørt i hele mitt liv, de er faktisk nesten nærmere Høyre enn de er SV på veldig mye av politikken sin, de er også et av de mest EU-vennlige partiene vi har i landet.

3. Arbeiderpartiet har ikke fått utrettet noe serlig de siste årene
-> Vel det kan diskuteres, til å begynne med i regjeringsperioden fikke vi bedre (les: mer human) asylpolitikk enn under Jern Erna sitt styre, men nå er det minst like ille som det var før de kom til makta. Ellers har de fått til bedre barnehagedekning (les: mer bevilling til kommunene).

Selv om dette ikke er mye må man tenke på hvordan Norge ble styrt i finanskrisen, mange sier det bare var på grunn av oljefondet, de vet tydlig vis ikke så mye om økonomi da det kun er avkastningen av det som skal brukes for å forhindre inflasjon (les: det er derfor vi ikke bruker det med en gang, det ville ført til skyhøy inflasjon og økonomien vår ville gått i vasken, men det er en helt annen post). Til tross for dette kom Norge seg svært godt ut av finanskrisen, mye bedre enn en del av de høyrevridde landene i Europa.

---------- Min mening ---------
Jeg er veldig for et regjeringsskifte av to grunner
1. Slik at folk ser at en annen regjering ikke ville ført til noe serlig bedre
2. Slik at AP mister makt på venstresiden og småpartiene bygger seg opp igjen

MEN jeg håper for all del ikke på en Høyre FrP regjering, men heller på en KrF, Venstre, Høyre regjering.



PS. Hvis ønskelig kan jeg skrive mer utfyllende om asylpolitikken i morra, men gidder ikke med mindre noen skriver det her eller PMer meg.

Sitat av uaexed Vis innlegg
Det gjør ikke det fordi AP er for opptatt med å gi bort penger i øst og vest. (og å kjøpe regnskog etc.)
Vis hele sitatet...
Nå må jeg bare svare på denne påstanden før jeg legger meg :P Hvis vi ser på hvor mye penger som er i det norske statsbudsjettet (1 237,5 mrd) i forhold til hvor mye vi gir i bistand (3 mrd) er det ikke veldig mye...

Kilder: google statsbudsjett bistand og statsbudsjettet 2012 (trykk på pdf-dokumentet, treff nr.2 på sistnevnte)