View Single Post
Sitat av Prompdompap Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Kritikken hans er:

"Det er lett å si at det er det folk ville gjort, at de fleste ville flyktet fra stedet. Men dette var lederen for gruppa på øya. Det er som om kapteinen forlater skuta."

Ihler vet tydeligvis ikke at kapteinen på en skute er ansvarlig for sikkerheten ombord, og ikke minst sikkerheten til passasjerene. Kapteinen har opplæring for å kunne ta dette ansvaret.

Pedersen har ingen slik opplæring og ikke noe slikt ansvar. Han kan ikke sammenlignes med kapteinen på en skute, og det er spesielt siden han ikke var med på å arrangere Utøya-leiren.

Så kan man lure på hva Ihler mener Pedersen burde ha gjort. Blitt igjen på øya?

Sitat av 001 Vis innlegg
Glem ikke at Pedersen også gikk stort ut i dagene etterpå med fantasiene han hadde da han rømte. Han var overbevist om at politiet hadde gjort statskupp.

Jeg kan forstå at mange rare tanker går i hodet i en slik ekstrem situasjon. Men det som bekymrer meg er at han som misslykket leder i AUF ikke evner å filtrere sine fantasier, heller ikke i ettertid. Fantasiene hans avslører enten en paranoid grunnholdning til statsapparatet eller stor kunnskapsmangel i norsk politihistorie.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du han ikke klarte å filtrere i ettertid? At han gjenforteller tanker som raste gjennom hodet da han var i panikk og hadde ekstrem dødsangst betyr ikke at de samme tankene fortsatt er aktive.

Når en (tilsynelatende) politimann kommer og begynner å skyte folk rett ned, hva skal man tro? En hjerne i panikk vil gå på høygir og produsere haugevis av fullstendig irrasjonelle tanker som i ettertid virker helt ville.

Å klandre noen for dette synes jeg faktisk er ganske ondskapsfullt.

Sitat av 001 Vis innlegg
I lys av hvordan han sviktet som leder i den aller mest kritiske situasjonen, burde han vist en helt annen ydmykhet.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte da?

At han tenkte så mye rart når han burde tatt ansvar for barna og evakuert dem med det tidligere millitære og skuddsikre landgangsfartøyet ms Torbjørn.
En mann med små kvaliteter som leder.
Vis hele sitatet...
Du har altså ingen forståelse for at noen som har panikk og akutt dødsangst ikke nødvendigvis handler rasjonelt?

Det blir ekstra spesielt når vi leser om at de kunne se ryggen til Breivik fra båten. Da virker det som du mener at Pedersen burde ha blitt igjen for å dø.

Hvordan er det du mener de skulle evakuert folk egentlig? Kapteinen tok båten ut på vannet da de ikke kunne se eller høre noen i nærheten. Skulle de ventet? Hvor lenge da? Hvor mange måtte de ta ombord før det var greit å dra?

Sitat av ratita Vis innlegg
Er det ikke slik at EP var den første av øya? EP var jo i teorien ikke klar over hva som skjedde før det var over. Hvorfor skulle han ha rett på båten?
Vis hele sitatet...
Nei, han var ikke den første av øya. De andre var på båten og han fikk beskjed av dem om å dra dit. EP visste godt hva som skjedde, siden han både så døde mennesker og ryggen på Breivik.

Sitat av ratita Vis innlegg
Etter 22.7 så har Ep vært i utallige intervjuer,holdt taler etc. det som jeg irriterer meg over er at alle ordene jeg har lest så lyser det pr rådgivere laang lang vei. Burde han ikke i teorien brukt egne ord? Jeg synes det blir alt for falskt når rådgivere å taleskrivere gjør jobben for han.
Vis hele sitatet...
Herregud, dette er lavmål.