View Single Post
Vet at jeg beveger meg litt utenfor selve begrepet "urban" exploring her nå, men tenker noen her på forumet kanskje har noen tanker om dette.

Like ved der jeg bor er det en relativt stor samling gravhauger fra tidlig (ca år 600) jernalder (ca 40 hauger/gravplasser). både rundhauger og langhauger. Mange av disse ble undersøkt på midten av 1800 tallet med mange forskjellige funn. Saken er at 3-5 av de (mulig fler) aldri er undersøkt. Dette har i lang tid gitt meg en intens lyst til å foreta litt privat "utgraving", men jeg har nødig lyst til å ødlegge oldtidsminner. Jeg tenker over muligheten for noen "kikkhullsutgravinger" hvor jeg tar noen stikkprøver i umiddelbar nærhet av selve haugene. Vet noen om lovlighet/ulovligheten av dette? Området ligger på kommunal grunn. Man vet også at området i mange, mange år ble brukt til ulike ritualer. Både av helt tidlig kristen art, men også mange hedenske ritualer. Jeg aner muligheten for mange spennende funn under jordskorpen her!

Noen av de tidligere funnene i området gir klare indikasjoner på flere flate graver som ikke er registrert og dermed ikke undersøkt. På dette området vil det være en enkel sak å grave noen prøvehull rundt om kring uten å berøre noen av haugene. Dette kan da ikke være ulovlig? Dette er graver som ikke er dokumentert eller registrert i noen offentlige register osv.

En utfordring er at hele dette jernalderfeltet ligger veldig eksponert på dagtid, så om man vil grave litt uten å bli oppdaget må man gjøre det på natta, og selv da være ekstremt forsiktig.

Jeg vet at alle fornminner/kulturminner fra før 1537 automatisk er fredet, og at inngrep og ødeleggelse er forbundet med et straffeansvar. Men når det offisielt ikke er et kulturminne da de er udokumenterte så opererer man vel i en gråsone?