View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Statistikk på utroskap og religion finnes det lite av, og den ville uansett ikke være spesielt pålitelig, siden religiøse sannsynligvis også vil ha vanskeligere for å innrømme utroskapet de har begått i en studie. Det finnes imidlertid en del andre statistiske fakta som flyr rett i fleisen på hypotesen om at sekularister og ateister er mindre moralske og verre når det kommer til de tingene du nevner:

– Religiøse har høyere skilsmisserate enn ateister: 1, 2. Jeg ser ingen god grunn til å tro at skilsmisseårsakene til de religiøse er nevneverdig forskjellige fra de ikke-religiøse, og jeg ser det dermed ikke som usannsynlig at utroskapsraten er fordelt omtrent på samme måte.

– Religiøse studenter jukser mer på prøver og eksamener enn ateister: 1

– Sekulære samfunn har lavere mordrate og mindre voldskriminalitet: 1, 2

– Ateister er kraftig underrepresentert i amerikanske fengsler i forhold til andel i befolkningen: 1, 2

– Det er en positiv korrelasjon mellom andel religiøse og kriminelle handlinger som tyveri og innbrudd ("property crime") i amerikanske stater: 1

Har du i det hele tatt grunnlag for å tro at utroskap har blitt mer vanlig? Alt du har sagt hittil i tråden har tilsynelatende vært totalt uten grunnlag.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt at utroskap har blitt mer vanlig, jeg slenger bare ut spørsmål om hva som kan være årsakene til at så mange er det, når det for meg er veldig uforståelig. Og nei, ingenting jeg har sagt i denne tråden har vært uten grunnlag. Når det gjelder statistikkene du linker til kan det godt hende de stemmer (samtidig kan det finnes undersøkelser som beviser det motsatte, sånn er det med statistikk), har ikke sagt noe imot det de konkluderer med, men det er viktig å ikke skli ut her, dette er ikke en debatt om hvem som er mest moralske av religiøse eller ikke, denne tråden handler kun om utroskap.


For det første, så har jeg aldri sagt at republikanere er perfekte mennesker? Selvfølgelig er de ikke det. Derimot er det bedre å ha høye idealer enn å ikke ha dem, uansett hvor god man er til å leve etter dem personlig. Jeg har ikke giddi å sjekket hver og en på denne lista for å se om det er flest republikanere eller ikke, men om det er det, trenger ikke det ha noenting å si heller. Kanskje demokratene er mer glad i svertingskampanjer enn andre? Og til enkelte folk som ikke forstår forskjellen på retoriske spørsmål og påstander, det var ikke en påstand. Jeg prøver bare å få i gang tanker og vide perspektiver her.


Du bare dikter opp ting?
De siste tallene fra Norge er uenige med deg.
"I 2002 svarte 29 prosent av mennene og 23 prosent av kvinnene at de har hatt sidesprang en eller annen gang mens de var gift eller samboende.
16 prosent av mennene og 11 prosent av kvinnene har vært utro mot den de er gift eller samboer med." Kilde.

Studier fra resten av Europa kan tyde på at tallene er mer like i dag, men 70-80% er bare vissvass.
Vis hele sitatet...
Vel, da er hvertfall menn mye nøyere på å holde det skjult. Etter mine egne erfaringer, hører jeg mye mye oftere om kvinnre som er utro.
Sist endret av Cityofdreams; 17. juni 2012 kl. 21:23.