View Single Post
Jeg vil anbefale å lese bøker på originalspråket. Som nordmenn er vi heldige som lærer et fremmedspråk så unge og så effektivt.
Hvis du ønsker å bli bedre i skriftlig og muntlig engelsk hjelper det å lese bøker skrevet på engelsk. Jeg anbefaler å lese noe interessant og lett underholdene som Harry Potter. Ringenes Herre har eldre og avansert engelsk språk. Bruk en engelsk dictionary, norsk-engelsk ordbok gir ikke like mye informasjon om ordenes bruksområder. Song of Ice and Fire og Ursula Le Guins JordSjø (EarthSea) serie er språklige overkommelige og suger deg forhåpentligvis inn. Noen klassiske amerikanske forfattere som er relativt lettleste mtp. grammatikk er Hemingway og Steinbeck. Grapes of Wrath av Steinbeck er blant de aller beste bøkene jeg har lest og bokas budskap lever videre gjennom Bruce Springsteens Ghost of Tom Joad og har et budskap som fikk kritikere til å kalle forfatteren sosialist og kommunist og selve boka for løgn og propaganda.

Forøvrig vil jeg anbefale det meste av Agnar Mykle, han er morsom på en litt patetisk måte, men er samtidig meget elegant til tider. Hovedkarakterene hans er elskverdige oppviglere som utforsker nytt terretorie geografisk og sosialt. Ganske mye puling, men ikke så mye som man kanskje kunne håpt. Sangen om Den Røde Rubin ble bannlyst i sin tid for nettopp sex.