View Single Post
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Den jugoslaviske krigen (og Jugoslavias historie) var svært kompleks og uoversiktlig, men Serbias motiver var å styrke sin egen rolle i det som gjenvar av unionen og sentralisere makten over til seg selv og vekk fra de andre republikkene mens de samtidig skulle unngå utbrytninger. Motivasjonen til Milošević var å dominere unionen og hele området med mest mulig makt og å forhindre at andre deler av det serbiskdominerte Jugoslavia brøt ut. Vi snakker altså om nasjonalisme og et ønske om mest mulig makt over størst mulig områder, og ikke religion, som de underliggende årsakene til Serbias aggressivitet. Prikken over i-en må vel være at Milošević selv var en overbevist ateist.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke riktig, Provo! I tillegg til en generell nasjonalisme var den ortodokskristne serbiske nasjonalismen i Jugoslavia direkte religiøst motivert - da kroatere ble sett på som "katoliserte"-serbere, og bosniere(ikke minst!) ble sett på som tyrkere og ""som tidligere serbere/slavere, men som hadde tatt til seg en muslimsk tro"". Med disse måtte man enten a) kristnes eller b) elemineres. Vi som er født rett før 1990 husker godt nyhetene fra 90-tallet og ikke minst Srebrenica-massakren, der serberne eksplisitt valgte det som jeg satte som alternativ b).
Selvfølgelig var motivasjonen til selve Milosevic og regimet hans å samle sammen serberne i étt Storserbia - men den ultrakristne og kongelojale tsjetnikbevegelsen var absolutt direkte religiøst motivert, da deres mål var å kristne/eleminere bosniere og albanere, og overføre kroaterne til det rette, opprinnelige kristne tro(ortodokse).
Man kan selvfølgelig snakke om selve regimet som (delvis) sekulært - MEN: hele fundamentet for en ekspansjonistisk og dominant serbisk nasjonalisme ligger i den ortodokse troen - og til sist men ikke minst hva slags politikk den serbisk ortodokse kirken førte, som gjorde folk og fe til gærninger og hele det serbiske folket til Europas paria på 90-tallet og noen år etter det.

Spør en random bosnier som er minimum ca 20-25 år gammel som har opplevd Bosniakrigen, og om serberne ikke var religiøse terrorister. Youtubepropaganda, typisk serbisk fra 90-tall.

Ps: artikkelen fra wiki om serbisk nasj. er mangelfull, men jeg viste til den da det var kjappest. Serbisk nasjonalisme _er_ religiøst/kristent motivert. Artikkelen sier lite om det! - En ting til; den ene av foreldrene mine er faktisk ortodoks kristen, så jeg er nokså upartisk når jeg skriver det jeg skriver.

Sitat av Provo Vis innlegg
Angående konfliktene i Tsjetsjenia, så var russernes motivasjon ikke så ulik. De mente enkelt og greit at Tsjetsjenia aldri fungerte som uavhengig nasjon under sovjetunionen, og de hadde derfor ingen rett til å kreve uavhengighet etter unionens fall. Russerne var også redde for at andre deler av Russland skulle følge i samme fotspor og bryte ut hvis de ikke holdt en streng linje ovenfor Tsjetsjenia og nektet de uavhengighet. Kristendom var aldri en motivasjon for russernes militære og politiske inngripen i Tsjetsjenia.
Vis hele sitatet...
Dette tilfellet er annerledes Jugoslaviakrigene, men har også også mange likheter. Den muslimske tsjetsjenske befolkningen var blitt hardt terrorisert i to kriger, men selvfølgelig har tsjetsjenske "separatister" gjort mange ugjerninger mot russere i området, og russere i bl.a Moskva - likeså.
Det stemmer også at mange tsjetsjenske geriljafolk ble politisk radikalisert, delvis som følge islam, og delvis pga deres posisjon i krigen. Jeg velger å tro - da jeg absolutt ikke skal si at jeg vet - at denne radikaliseringen/politiske islam'en var av en totalt defensiv art, og det ikke var noen_som_helst fremtidig mål om å legge Russland under islam. Jeg har dessverre ikke her & nu kjapt noen håndfaste artikler, men etter snakk med tsjetsjenske flyktninger her i landet har jeg fått et slags perspektiv på dette.

I det hele tatt - i dette tilfellet er Russland overgriperen! Deres våpenbruk i Tsjetsjenia og Dagestan matcher på sett og vis Israels ganske uproporsjonale krigføring.

Sitat av Provo Vis innlegg
Og til slutt, Bushs “korstog”. Det burde være unødvendig å påpeke, men at USA angrep Afghanistan og andre land i midtøsten for å tvinge de til å konvertere til kristendommen samsvarer selvsagt på ingen måte med virkeligheten. Likevel er nok dette eksempelet det du treffer best på. At Bush og de andre kristenkonservative alluderer til kristendommen i praktisk talt enhver situasjon er i seg selv skremmende og en forferdelig uting, og deres tro kan absolutt ha påvirket beslutningene som ble tatt, bevisst eller ubevisst. Men at den var begrunnelse og motivasjon for angrepet slik islam er begrunnelse og motivasjon for angrepene fra islamistiske fundamentalister som al-Qaida finnes det ingen grunn til å tro. Vi snakker tross alt om allusjoner i form av bisetninger og metaforer, og ikke rene bibelske motiver og begrunnelser – de angrep ikke fordi det står i Bibelen at de skal gjøre det.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg treffer ikke best her. Jeg treffer best i tilfellet Serbia/Jugoslavia og Tsjetsjenia. Da disse to, og spesielt Jugoslaviakrig(ene) var direkte religiøst motivert.

Korstogene i middelalderen ble utført for å omvende de "vantro" og reconquista i Spania jaget ut de muslimene som hadde bodd der i mange hundre år. Forøvig, hverken under de arabiske kalifatene i middelalderen eller de muslimsk-tyrkiske-imperiene var kristne mennesker eller jøder utsatt for forfølgelser eller utjaging. Kristne ble satt en del til side for muslimene, men aldri under, og aldri forfulgt. I alle fall ikke som muslimer i Europa.

(...) Å gi GW Bush skylden for et korstog er å gå for langt, bl.a i Afghanistan - men kristenhøyre i USA er direkte ansvarlige for triggingen av Irak-krigen og tanken om å underlegge Midtøsten under USAs makt.

Den store forskjellen ser jeg ikke mellom politikken til kristenhøyre i USA og islamistene - den ene siden vil ta den andre med makt - vi har hatt både både 9/11 og en ulovlig invasjon i Irak.


Ingen av eksemplene dine treffer særlig godt, hvis i det hele tatt. Ingen av konfliktene du nevner var drevet med kristendommens grunnsetninger, spredning og dominans som motivasjon.
Vis hele sitatet...
Jo - spesielt de to øverste treffer godt. Hvis man snakker om grunsetninger, hvorfor ble da kristne tolerert i forskjellige muslimske imperier jeg har vist eksempel på - imens muslimer og jøder har blitt kjeppjaget og drept en rekke ganger. I disse muslimske imperiene, særlig de arabiske i middelalderen var religionen islam i sin begynnelse. De fleste andre religioner ble til dels tolerert, dette gjaldt ikke datidens kristne Europa.

Dagens gale og rabiate islamister viser nettopp til kalifatet (og eventuelt Osmanske riket, men det var mye mindre muslimsk generelt), men dette kalifatet hadde ikke et religiøst og rasemessig hat du finner til og med i dagens Europa.


Det som også skremmer meg littegrann, er at du viser en så stor mistro til islam at det får meg til å nesten tro om det ligger et hat bak...
...Uansett, min mening vil være er at kristendommen og islam er 2 nøyaktig like store onder, - eller ideer, kommer an på øyene som ser og ørene som hører!

[CENTER].............[/CENTER]

Edit; radikal politisk islamisme er en relativt moderne bevegelse, som _ikke_ har dype røtter i de kalifatene de hyler så jævlig om.

Kalifatene var kulturelle og vitenskapelige sentre i datidens verden, men selvfølgelig kan vi ikke snakke om et liberalt demokrati med helt like rettigheter for kvinner og menn i et imperie for 1000år siden/vikingtiden i Norge.

Kort oppsummert; Jeg er IKKE en av dem som er skremt av islam og ikke redd en (eventuell) islamsk invasjon, fordi enhver sau i verden vet at det ikke kommer.
Men også - alle disse strenge religionene med sitt utspring i jødedommen er ikke helt gode..

Edit 2;
Ingen av eksemplene dine treffer særlig godt, hvis i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Du kan egentlig begynne å drite i å bruke hersketeknikker hvis du skal diskutere temaet med meg!!

For hvis du virkelig er kunnskapsrik, ser jeg ikke nødvendigheten i å bruke hersketeknikker. Spesielt angående Serbia-spørsmålet faller du fullstendig på!
Sist endret av aeon_illuminate; 6. juni 2012 kl. 23:08.