View Single Post
Nettopp derfor har man mange forskjellige tolkninger av den samme boka: bibelen/koranen, hvor en gruppe mennesker som er ca. like enige for hvordan man burde leve livet sitt velger å tolke deler av bibelen/koranen på en slik måte at det passer deres livssyn.

Kristne i dag f.eks. plukker ut de versene fra bibelen de synes passer med deres oppfatning, eller tolker disse til å passe, og gir blaffen i resten, istedenfor å lag en ny bibel.
Vis hele sitatet...
Stemmer, og dette har jeg problemer med.

Med fare for å høres ut som om jeg er enig med islamister og annet fjas, de gjør da strengt tatt ikke annet enn å IKKE missforstå en ideologi som ble oppfunnet lenge før dem? Det kan man ikke arrestere dem for.

Mens de vi kaller moderate, de gjør hva som kalles omfortolke men samtidig påstå at de tilhører nøyaktig samme ideologi. Det blir litt som om en gruppe utbryternazister skulle sagt til Hitler "Jødehatet er feil, og vi omfortolker nå nazismen til å ikke hate jøder". Strengt tatt må nesten utbryternaziene finne opp og definere en egen ideologi, det er det som er fair, da de originale nazistene og utbryterne er nå såpass uenige at man må skille ideologiene fra hverandre, om ikke annet for redelighetens skyld.

Når det kommer til Norges lover, disse omfortolkes ikke, de blir rett og slett skrevet om når man føler at det som står der ikke lenger passer. Med religion så leker man med dette, og jeg finner slikt uredelig og forferdelig forvirrende. Tydeligvis er religiøse enig med meg, de dreper hverandre mer enn noen annen gruppe. Å late som om en tekst betyr noe annet enn det den åpenbart gjør, er direkte uredelig.
Sist endret av Petter H; 2. juni 2012 kl. 07:18.