View Single Post
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Først må jeg bare kommentere litt angående sharia; - Det er ikke én sharia, men det er flere versjoner shariaer, kan man si. Grunnen er at islam (akkurat som kristendommen, men i noe mindre grad) er oppdelt i svært mange sekter, og såkalte "lovskoler" - der det er forskjellige tolkninger av Koranen av sharia, basert på studier av de islamske lærde. Islamske lærde er folk som er regelrett utdannet i islamsk teologi. Teologi fra Wiki, gidder ikke å forklare det nå. Du har kristen teologi, jødisk teol., buddhistisk teol, konfuciansk osv osv.

Det jeg prøver å si er at sharia ikke er ett eneste fast system/fast lovverk, som det ikke går an å rikke noesomhelst på. Sharia er heller ikke totalitært som mange antijihadister prøver å framstille det som.
Det var et lovverk skrevet i middelalderen, og var generelt sett avansert for sin tid. Sharia er, _delvis_, ikke helt!, utdatert og gammelt i forhold dagens samfunn og situasjon, både i forhold til muslimske land, og spesielt i et sekulært Europa.

[CENTER]........[/CENTER]

En relativt kort kommentar til selve Koranen-spørsmålet:

Vel, jeg har ikke selv lest hele Koranen, har lest flere ganger deler av den, og må si at jeg absolutt ikke deler din oppfatning at den ikke kan tolkes. Forøvrig som jeg skrev i første avsnittene - det er mange liberale/friere retninger/lovskoler innen islam... Du har bl.a wahhabi-lovskolen i Saudi-Arabia, som er den mest konservative og forbyr kvinner å kjøre bil, men flertallet av andre muslimer er ikke spes enige med dem. Det er svært mange tolkninger av Koranen, og den er absolutt ikke rett fram.

Islamic schools and branches fra wikipedia. Gå til dansk eller svensk så får du sikkert en mindre og mer leselig tekst!

Beklager evtuelle skriveleifs, måtte skrive styggfort så jeg kom enkelte i forkjøpet

Sitat av Sargasm Vis innlegg
Se på bibelen, mye brutalt der også men det betyr ikke at vanlige kristne går rundt og steiner homofile
Vis hele sitatet...
Men greia med islam og hele den islamske verdenen den dag i dag, er at de på mange måter føler seg presset av Vesten og trengt opp i et hjørne. Islam har aldri vært så radikal før, noensinne i historien. Jeg vil faktisk rett ut påstå at f.eks - det var lettere å være homofil i Marokko på 1800-tallet enn i Norge på 1800-tallet.

Det "nye" nå, med alle disse islamistiske terroristene er resultatet av mange årsaker. Fattigdom og sosialt kaos er realiteten for mange mennesker i "terroristland", altså der konservativ/reaksjonær islam hersker og det er mange grupper som trigger til terror.'
Man kan jo spørre seg - hvor mange terrorister kommer fra de (rike) og dekadente muslimske landene som Gulfstatene, Tyrkia, Malaysia, og til og med Iran, Tunisia og noen flere..

Ellers kan man si at den jevne muslim ikke bryr seg ræva om islamisering av Europa, global politikk generelt, og er mer liberale i forhold til "vestlig ting" som f.eks alkohol og kvinners frie stilling enn du får i inntrykk gjennom media.
Sist endret av aeon_illuminate; 1. juni 2012 kl. 20:27.