View Single Post
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Kirken skal visst finansieres av staten enda, men det er da et skritt i riktig retning.
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet er jeg prinsipielt enig i at skattepengene bor brukes til andre ting enn stotte til forskjellige trossamfunn. Alle partier paa stortinget er sekulaere bortsett fra KRF, og ettersom trossamfunn med et visst antall medlemmer blir sidestilt med organisasjoner med samme antall (tror jeg? Sitter paa darlig nett, saa si gjerne ifra om jeg tar feil), saa bor KRF vaere eneste parti som onsker stotte til kirken, i mine oyne.

En uheldig bieffekt kan derimot vaere ekstremisering. I kjolvannet vil det lettere oppstaa "utbrytergrupper" av enkelte trossamfunn som kan utvikle seg i andre retninger, og i vaerste fall bli til sekter eller ekstreme grupper. Marginalisering vil kanskje medfore mer splittelse og mindre oversikt slik jeg ser det. Staten kan naa kutte stotte til trossamfunn som oppfordrer til "usunne" holdninger. Eksempelvis saken i Sverige. Det blir kanskje en mindre terskel for aa diskriminere homofile etc uten noen form for stotte? Kirken har jo forelopig gatt litt paa taerne hev i slike saker foler jeg.