View Single Post
OnklD: Jeg synes du og samboeren din har et veldig høyt matbudsjett til å være studenter som utelukkende lever på stipend/lån. Dersom dere vil fortsette å ha et såpass høyt matbudsjett, så må dere enten finne dere i at 1850kr er nok å leve på når du har kjøpt/betalt alt det nødvendigste, eller så får både du og samboer finne dere en jobb. 2-3 ganger i måneden på hver, vil gi dere et solid overskudd. Særlig dersom dere reduserer matbudsjettet fra 150kr dagen, til 100kr dagen (tilsammen for begge to). Altså, fra 4500kr til 3000kr. Her gjelder det å spise og handle "smart". En frokost kan fint ligge på rundt 15kr. Lunsjen bør ikke overstige 30kr. Og middagen kan ligge på 50/60kr (20kr grønnsaker - 30kr kjøtt). Hjemme bruker vi rundt 2400kr på mat tilsammen. Vi spiser noe form for kjøtt hver dag til middag, som regel laget fra bunnen av.

Sett dere ned ved "starten" på deres måned og planlegg! En rutine jeg startet med da jeg flyttet ut hjemmefra, for å holde kontroll på bruket mitt på mat, øl og fest var: Ta ut en viss sum penger hver (feks. da 1500kr til mat) og legg det i en konvolutt merket "mat". Alt dere inntar skal betales fra denne konvolutten. Se om dere greier utfordringen, uten å måtte spise "billigmat".


Ang. høyere lån/stipend: Jeg har helt klart ingen gode argumenter imot dette. Boligprisene på det private leiemarkedet er vanvittige i større byer, og 6700kr holder så vidt til både husleie og mat for mange. Men jeg synes ikke dette skal bli prakket på absolutt alle. Jeg elsker å jobbe, og må jobbe for å beholde en god mental helse. Om sommeren jobber jeg som en hest og kan dermed ta meg "fri" fra lån hele høstsemesteret. Hvis jeg fikk mer lån, så hadde jeg jobbet mindre og grilla mer. Mindre tjente cash inn - mer lånte cash ut. Dette kan til slutt bli en ond sirkel. "Ekstra lån" bør være basert på "tyngden" til studiet en går, med mulighet til å søke dersom man vil være fulltidsstudent/ta ekstra studiepoeng det semesteret.
Sist endret av Lily Bowen; 12. mai 2012 kl. 20:40.