View Single Post
Sitat av Don Marioso Vis innlegg
Ja, jeg lever nok ikke helt opp til avataren.
Vis hele sitatet...
Joda, du har helt rett! Jeg har aldri hørt spinn omtalt på den måten før, men så er jeg heller ingen kvantemekaniker. Jeg fant forklaringen gjengitt her: http://www.markusehrenfried.de/scien...hatisspin.html

En rar ting indeeed. Jeg kan jo nevne at spinn også er en form for dreieimpuls, som vil si bevegelsesmengde (i klassisk fysikk masse ganger hastighet) i rotasjon. Et elektron som går rundt et proton har to typer dreieimpuls: den orbitale dreieimpulsen, som er bevegelsesmengden i bevegelsen rundt protonet, og spinn som på mange måter er analogt med hvordan noe roterer rundt sin egen akse. Analogien bryter imidlertid raskt sammen blant annet på grunn av at en elementærpartikkel ikke har noen indre struktur, og det er derfor ingenting som kan rotere.

Det rareste jeg vet innen vitenskap tror jeg kanskje må være en spesiell konsekvens av at ingenting kan gå raskere enn lyset. Jo raskere man beveger seg, desto mer krymper avstanden man skal forflytte seg, og hvis du reiser tett opp mot lysets hastighet vil du være fremme nærmest det øyeblikket du dro uansett avstand. Det virkelig rare er at siden et foton forflytter seg, nødvendigvis, i lysets hastighet, vil det si at fotonet er fremme i det øyeblikk det drar. Men ikke bare det, avstanden det vil registrere å ha forflyttet seg er også null på grunn av lengdekontraksjonen. Det har dermed i sitt eget perspektiv ikke reist i hverken tid eller rom, og siden det kun eksisterer når det er i forflytning har det fra sitt eget perspektiv aldri eksistert.