View Single Post
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er helt klart en hersketeknikk og det er godt mulig noen ble støtt av karakteristikken. Jeg kunne likevel ikke brydd meg mindre. Jeg støtter en grundig rettssak og at alle sider skal belyses og at alle skal få si sitt, men når folk i denne tråden reagerer på at media er slemme med morderen og at de vil unngå at han blir lei seg der han sitter ensom på cellen sin, da synes jeg noen må si fra.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet mange i det norske folk og presse bør stille seg er om hvem de ønsker en grundig og rettferdig rettssak for.
Selvsagt ønsker vi en rettferdig rettssak for alle de involverte og pårørende, men hva med ABB. Ønsker vi egentlig det samme for han?
Er han syk er det ikke mindre enn tragisk at hans liv og personlige helseopplysninger blir blottlagt for alle. Er han syk så skal han få behandling og da er det strafferettslig helt uten betydning om han har drept 1 eller 77. Han kan uansett ikke straffes.
Er han tilregnlig så skal han dømmes ut i fra de lovene som gjaldt 22/7-11
Det vil si at han selvsagt får 21 års forvaring men med de samme rettighetene som andre på forvaringsdom. Det vil si at han som alle andre fanger bør få sin sak prøvet underveis, og at han gjennom rehabilitering innenfor murene får samme sjanse til tilbakeføring til samfunnet som andre fanger.
Det er jo dette som har vært grunnprinnsippet i norsk strafferett i mange mange år og som særlig venstresiden i norsk politikk har vært en forkjemper for.