View Single Post
Sitat av slashdot Vis innlegg
Om dette er tenkt brukt i ubemanna kasser ser eg to innvendinger:
1: det er ulovleg å selje alkohol til rusa personer. Fingeravtrykk sjekker ikkje om du er dritings eller ikkje.
2: fingeravtrykkslesarar har rimelig mange falske positive, og er ganske lette å lure.

Det å ta på seg falsk løstommel er vanskelagere å oppdage enn falsk ID, og alt den mindreårige må gjere er jo å låne fingeravtrykket til nokon. T.d. Mythbusters har demonstrert korleis ein gjer det. Det er heller ikkje heilt uvanleg at slike lesarar les feil, og ein får falsk positiv...
Vis hele sitatet...
Det er ulovlig å selge alkohol til "synlig berusede", jeg tviler på at det er et stort problem på den lokale bunnprisen, og om en det blir det er det fortsatt ikke slik at butikken tømmes for personale. Om personen er så beruset at han ikke har lov til å kjøpe alkohol vil nok personalet gripe inn, selv om de benytter selvbetjente kasser.

På det andre punktet gjelder da de fleste punktene i høyeste grad også for tradisjonell legitimasjon? Det er mange "falske positive" hvor de ikke en gang ser på datoen, og de kikker sjeldent nøye på bildet. Jeg tror det er flere ungdommer som låner legget til en eldre kompis enn folk som kommer til å lage en tommel-protese med falskt fingeravtrykk