Tråd: Hund, politi?
View Single Post
gammel tråd, men dog "Dog".
Ser dere for dere en politimann/kvinne, som plutselig løper
seg løpsk og biter uforbeholdent? Ville du karakterisert noe slikt som en Offentlig tjenestemann/kvinne?, Nei, fordi ett menneske vil kunne tenke selv, noe IKKE en hund vil kunne gjøre.

– Dette er en veldig kjedelig sak. Vi beklager hendelsen sterkt, sier politistasjonssjef ved Sentrum politistasjon i Trondheim, Arve Nordtvedt til adressa.no.

Ifølge han var det kl 06.45 lørdag morgen forrige uke at en kvinnelig politibetjent mistet kontrollen på en polititjenestehund under opplæring. Overfallet skjedde ved Pirsenteret.

– Hun var akkurat ferdig med å lufte hunden og var i ferd med å sette den inn i bilen. Da kom en kvinne med to hunder gående i mot dem. Tjenestehunden hoppet da ut og sprang mot kvinnen. Det er åpenbart at politibetjenten ikke hadde full kontroll på hunden, forteller Nordtvedt. Spesialenheten til politiet ble i dag koblet inn for å undersøke om politibetjenten har gjort noe ulovlig.

– Vi vil se på saken og deretter vurdere om vi starter etterforskning, sier etterforskningsleder i spesialenheten, Thomas Nordberg.

– Bet det den kunne

En nær bekjent av den fornærmede kvinnen sier hun var i sjokk etter hendelsen.

– Hun trodde ikke den skulle angripe, sier han. Adresseavisen har også tilgang til en rapport kvinnen i 50-årene skrev om overfallet. Her forteller hun detaljert om hendelsesforløpet lørdag morgen.

– Jeg hadde kommet forbi der det graves da jeg så to personer med ryggen til meg. De var på vei mot en bil som sto parkert med bakluken åpen. Det var cirka 70 skritt i mellom oss. Da så jeg en hund komme ut ifra buskene på vei mot bilen og de to personene. Halvveis snudde hunden og satte fart mot meg, forteller fornærmede i rapporten. Damen sier hun stoppet opp og at hunden tok sats og angrep henne direkte.

– Jeg holdt opp begge hendene for å beskytte meg. Hunden tok tak i høyre underarm. Den bet og ristet det den kunne. Hunden slapp taket og bet på nytt i venstre hånd. Den ristet så kraftig at venstre ringfinger brakk, forteller 54-åringen i rapporten. Tjenestehunden slapp deretter taket igjen, før den angrep på nytt bakfra. Politibetjenten grep deretter inn og fikk kontroll på hunden.
– Traumatisk opplevelse

Havnedirektør Wollert Krohn-Hansen ser alvorlig på saken.

– For oss er dette så alvorlig at vi anmelder det. Dette har vært en traumatisk opplevelse for vår ansatt. Havnedirektøren kan ikke huske å ha opplevd noen lignende hendelse.

– Vi har selvfølgelig ikke opplevd lignende. I etterkant av hendelsen har vi sørget for medisinsk oppfølging av vår ansatt og dokumentasjon av skadene, opplyser Krohn-Hansen. Han sier Arbeidstilsynet også er koblet inn.

Kvinnen har ikke vært tilgjengelig for kommentar.


Link