View Single Post
Sitat av 3RD Vis innlegg
Jeg burde ha skrevet "å kalle streetart for kunst er høl i hodet" istenfor Dolk for høl i hodet. Jeg mener ikke at dolk sine verk er fæle og all annen streetart for ok. Jeg tenkte på streetart generelt.

Poenget var uansett streetart vs graffiti, og hvorfor streetart er så mye "bedre" kontra graffiti, når det i bunn å grunn blir (somregel) malt på en vegg uten tillatelse.
Gjennomført graffiti er uansett 9,9/10 ganger mye bedre gjennomført og mer krevende enn en gjennomført stensil. Mesteparten av arbeidet for å lage en stensil kan man gjøre hjemme, så man slipper risikoen for å bli arrestert. Men når det kommer til graffiti må absolutt alt gjøres der & da. Som gjør det til en større risiko for å bli tatt.

Og som du selv sier er kunst et vidt begrep. For meg er graffiti, graffiti. Og graffiti kan være alt fra tags til piecer, lovlig og ulovlig, malt med spray eller malekost.
Vis hele sitatet...


Ok dette blir siste svaret før jeg skal ut på byen

Du må underbygge påstanden din, du kan ikke bare komme med utsagn som: "Street art er ikke kunst" eller "modernistisk musikk er ikke kunst" eller "Picasso er ingen kunstner" uten å begrunne dem, siden du vet at kunstbegrepet er svært bredt må du kunne peke på hva det er ved street art som gjør at det ikke kan defineres som kunst men bare er søl, reklame, skriblerier, farger og spraying uten mening.

Du virker også litt opphengt i dette med at det er ulovelig, kunsten begrenses ikke av de Norske Lover, det er like mye et kunstverk hvis det er malt på en undergrunn på Grønland eller henger med en ramme på nasjonalgalleriet (snakker da om et identisk kunstverk). Og at grafitti er mer risikofylt enn street art er jo kanskje argument for at mange grafittiartister har større baller, eller driter mer i loven, men det gjør dem ikke til større kunstenere, eller gjør grafitti overlegen street art.

Jeg synes også du er altfor opphengt i den tekniske utøvelsen, og prøver å rangere estetiske produkter etter hvor vanskelig det var å lage dem. For meg er dette helt baklengs, jeg tar lett utgangspunkt i musikk siden jeg studerer det og jeg mener at det er veldig sammenlignbart. Metal er kanskje sjangeren med flest gitarister som er gode teknisk, spiller skalaer og appreggios kjapt opp og ned. Det er ikke derav et faktum at en sykt hurtig metal-solo er bedre enn en mindre teknisk blues-solo. Det er så utrolige mange flere aspekter ved musikk og all kunst enn vansklighetsgrad på utøvelsen.