View Single Post
Noe jeg tror kan hjelpe er mere fokus på matte på ungdomskolen. Det jeg fikk innrykk av på ungdomskolen var at matte var like viktig som alle andre fag som for eksempel Mat og Helse, RLE, Kroppsøving, Musikk, Nynorsk osv.

Det jeg selv har sett er at mange rett og slett ikke takler matten de må ha på videregående for å starte på en ingeniørutdanning. For å ta et konkret eksempel så er var det 28 stykk i T-matte klassen min på begynnelsen av året, i dag et litt over et halvt år senere er det 13-14. Her er det snakk om ett matte kurs som egentlig bare er grunnmuren til mer avansert matte kurs som R1 og R2 som også kreves for ingeniørutdanning. Flere av de som har byttet over til en enklere matte har gitt utrykk for at de har hatt lyst til å bli ingeniører, men de har til slutt innsett at matten er for vanskelig.

Nå må folk virkelig ikke missforstå meg her, jeg sier ikke at realfagmatten på videregående er for vanskelig, men at det burde ha vært større fokus på matte på skolen, i forkant av videregående.