View Single Post
Det med å slette studielønnen for ingeniørstudenter skjer nok dessverre ikke. Det har de som er i ledelsen for dette sagt, at dette aldri kommer til å gå.
Men, en liten motivasjon til norske studenter er hva min matte-, fysikk- og kjemilærer (klok som fy) sier til meg og resten av klassen:

"Tenk - I Norge idag er det en mangel på ingeniører. De importerer gode ingeniører fra andre land, Tyskland, Nederland, fordi det er mangel her.
Men her sitter jeg med en klasse full av potensielle ingeniører. Men hvorfor skal dere fortsette?

Jo, tenk dere når dere er rundt 22 år gammel, og går tredje året på ingeniørutdannelsen. Da er det faktisk blitt sånn at Statoil kommer inn i klasser og headhunter sisteårs-studenter, og sier "Vet du hva? Om du skriver under på å binde deg til oss i x antall år, så skal du få 300.000 kroner, bare for å garanterer oss at du begynner hos oss når du er ferdig i utdannelsen."
Tenk deg - Du er 22-23 år gammel, får 300.000 kroner for ingenting, rett på kontoen, for å love at du begynner i en stilling med et gjennomsnitt på 400.000 kroner i begynnerlønn, interessante arbeidsdager og jobbsikkerhet.
DET er en god begynnelse på livet, det."


For meg er dette SVÆRT motiverende. Selvfølgelig - det er en krevende utdannelse, men du er glad for at du strevde deg gjennom 3 litt ekstra harde år når du sitter med 500.000 kroner i alderen av 24, eget hus, egen bil (Skikkelig bil!) og en kjæreste som vet at økonomien i forholdet er sikkert som banken.
Så folkens - jobb litt ekstra, og bli belønnet senere. Så slipper du å jobbe deg hele veien opp til toppen. Du bare viser vitnemålet ditt, og hopper rett inn i toppstillingene.

Men, selvfølgelig; Man må trives
Jeg er ikke for tvangsutdanning. Man må være interessert, eller får man ikke flinke ingeniørstudenter, heller ikke en grei hverdag.