View Single Post
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Catnip Vis innlegg
Jeg forstår at folk er "redd" for at dette skal snike seg inn i språket og bli en grammatisk regel, men glem ikke at språket har forandret seg i alle år Språket endrer seg etter slik vi prater, både mtp. på fremmedord (hvem skriver det franske lånordet "sjåfør" som "chauffeur"?) og lydlige fenomener.
-ld i norrønt har blitt -ll fordi vi var for late til å uttale det fullt ut, -rn har blitt -nn av samme grunn, også videre. Og hvis du heter Steinar, så skal du kanskje være glad du ikke lenger staver navnet ditt Steinharwarhjar. Jeg har masse andre eksempler, men kommer selvfølgelig ikke på dem nå.
Man trenger ikke gå lenger tilbake enn 100 år for å se hvor mye språket har endret seg, rett og slett fordi det alltid vil nærme seg talemålet. Hvis denne feilen med å/og blir såpass inkorporert at det finner sin vei til ordbøkene (noe jeg ikke tror den vil, jeg tror det blir for forvirrende), så er det en del av språkutviklingen og ikke nødvendigvis noe negativt.
Vis hele sitatet...
Forenkling er en ting, og ja, den er en mer eller mindre naturlig konsekvens av et språk i daglig bruk. Det er heller ikke helt det samme som fornorsking av lånord. Problemet er at de to viktigste feilene (IMO) jeg ser oftest, og/å og særskriving, ikke forenkler en dritt. Begge forandrer setningen de opptrer i, men ingen av dem gir noe klarere resultat. Begge er "skadelig" for betydningen i setningen, og kan redusere den til noe som ikke gir mening, eller som betyr noe annet. Begge er, dessverre, deprimerende vanlige.

Det finnes gode grunner til at et språk forandrer seg. En tilsynelatende massiv svikt i utdanningssystemet og/eller en haug med folk som er for late eller idiotiske til "og" sette seg inn i et par relativt enkle "grammatikk regler" virker ikke som spesielt gode grunner for meg.