View Single Post
Når det kommer til Hellas (ikke at jeg er noen ekspert på noen måte) så har jeg hørt at de har en veldig høy grad av svart arbeid, dette begrenser naturligvis statens muligheter til å opprettholde statlige velferdsgoder (f.eks pensjon, trygd, purk osv) da de da naturligvis vil få inn mindre skatt. Greske myndigheter har lånefinansiert den greskevelferdsstaten, når dette plutselig brakk sammen under rentene, fikk vi det som er typisk når folk enter blir fattige eller står i fare for å bli fattige, opprør.

Sånn sett har det greske folk helt rett, politikerne deres har regelrett bedrevet uansvarlig økonomisk politikk i den hensikt å få høy oppslutning selv om det svarte arbeidet på mange årsaker kan sies å være en hovedårsak. Imidlertid sier dette kanskje noe om svakhetene med demokratiet, folk gir generelt faen helt til systemet plutselig kræsjer. Europas nyere historie er stappful av folkeopprør, samtlige av dem starter med at folket står i ferd med å bli fattig eller enda fattigere. Nazistenes overtagelse ser jeg på som nok et eksempel på samme fenomen, bare istedet for et vanlig opprør vi proteststemmer som dessverre gikk i helt feil valgurne.

Nå over til England, Ifølge religionskritikeren Pat Condell ( www.patcondell.net, hender han snakker om andre ting enn religion) så skyldes problemet i spesielt England at landet har dype klasseskiller, klasseskiller som er ukjent i Norge. Fenomenet blir beskrevet som "not for me", da menes altså utdanning. Denne holdningen som eksisterer i deler av den engelske (britiske?) befolkningen skaper en naturlig, fattig underklasse. Disse gjør opprør i ny og ned, sannsynligvis er dette en ukultur som stammer fra gammelt av i England, hvis vi skal tro Pat da.