View Single Post
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
har slike online-underskriftskampanjer noen gang hatt noen effekt?
Vis hele sitatet...
Godt spørsmål. Jeg tviler på at slike online underskriftskampanjer noensinne har vært den eneste grunnen til at en sak har tatt en vending. Type "Du kan ikke bli president, jeg vet at du jukset. Bare se! Jeg har samlet ørten000 000 underskrifter!" også slå i bordet med iPad eller noe ???

[tese]
Derimot gjør slike underskrifter mye med dem som faktisk skriver under på saken, de føler dem har tatt et standpunkt i kampen. Dermed vil "normale" folk (les: ikke journalister, politikere, generaler etc) når dem blir møtt i diskusjoner, gjerne ta opp kampen mer aggressivt enn dem ville uten å ha signert en underskriftskampanje. Dette kan ha hatt en domino effekt. Mange underskrifter, flere som tar opp diskusjonen. Dermed blir saken varmere og viktigere på dagsordenen, dette presset kan være den avgjørende faktoren til at en bestemt sak tar en spesifikk retning.
[/tese]

Om du ser på slike underskriftkampanjer som en del av det store, da, ja, de har utrettet mye. Om du ser på dem som et avgjørende virkemiddel, da er dem bare sløsing av tid. Om du bor i Egypt, og ikke demonstrerer, ville fremdeles Mubarak falt av tronen. Om ingen demonstrerte ville revolusjonen aldri funnet sted.