View Single Post
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Det jeg ville få fram var at det virker som at mange her vil fjerne religion og utslette det fra menneskeheten. Noe som i mine øyne kan virke sykt rett og slett. Når enkelte her drar inn "ignorance" og sier at kristne er det ser jeg på det som indirekte personangrep på andre her. Morsomt at Provo dro inn politikk inn i en diskusjon angående Kristendommen, da det var politikk som stod bak alle de grufulle handlingene blant annet korstogene og heksebrenning, ikke kristendommen.
Vis hele sitatet...
Å kalle noen ignorant er ikke nødvendigvis en fornærmelse, det kan tvert om være en beskrivelse av personens tilstand. Ignorance er nemlig noe du kan velge selv å ha, slik som Badassjack tydelig har gjort. La oss se litt på hva han selv har skrevet:

Sitat av Badassjack
Men sklir ikke dette litt ut da? Jeg vil bare få lov til å tro hva jeg vil.

Jepp, vitenskap og bibelen sammen funker ikke. Derfor svelger jeg boken som god fisk uten å tenke så mye på det. Fokuserer mest på frelsen og det som jeg synes virker relevant. Hvor stor grad jeg tror på de partene som skurrer er noe annet, for det er ikke det evangeliet handler om. Intet menneske kan tro(i den grad at man er overbevist) med hele seg på alt som står i bibelen, men jeg liker å si at jeg tror på det. Jeg tror Jesus slipper oss inn selv om man ikke er overbevist.
Vis hele sitatet...
Han vil få lov til å tro det han vil, uten å bli konfrontert med fakta, han velger selv hva ved det kristne budskapet han vil tro på, og ignorerer resten, han velger å se bort fra alle de logiske feilene i Bibelen samtidig som han godtar de alle som sannheter, han liker ihvertfall å late som om han gjør det. Han velger altså ignoranse. Ergo er han ignorant.

For la oss se på hvordan Wikipedia definerer "Ignorance":

Sitat av Wikipedia
Ignorance (or witlessness) is a state of being uninformed (lack of knowledge).[1] The word ignorant is an adjective describing a person in the state of being unaware and is often used as an insult. Ignoramus is commonly used in the US, the UK, and Ireland as a name of someone who is willfully ignorant.
Vis hele sitatet...
Ignoramus er dermed kanskje en bedre betegnelse på den vei Badassjack har valgt, men å si at han er ignorant er heller ikke galt. Det har han nemlig erklært seg selv som, gjennom sine egne skriverier. Dersom du synes det er en negativ ting å være ignorant, ja da burde du kanskje råde Badassjack til å revurdere sitt standpunkt, da han med sitt nåværende standpunkt, og begrunnelsen for det, per definisjon, er ignorant.


Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Det jeg ville få fram var at det virker som at mange her vil fjerne religion og utslette det fra menneskeheten. Noe som i mine øyne kan virke sykt rett og slett.
Vis hele sitatet...
Det folk her vil er å benytte kritisk tenkning og bevis for å kunne komme frem til sannheten. Vi har da alldeles ikke ført noe korstog mot religiøse, tvert om er det de religiøse som selv har valgt å involvere seg her på forumet.

Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Morsomt at Provo dro inn politikk inn i en diskusjon angående Kristendommen, da det var politikk som stod bak alle de grufulle handlingene blant annet korstogene og heksebrenning, ikke kristendommen.
Vis hele sitatet...
Det var som tidligere nevnt ikke Provos poeng. Poenget var at meninger ikke er unntatt kritikk. Dette gjelder for politikk såvel som religion. Forøvrig er det relativt uinteressant hva kristendommen har og ikke har ført til opp gjennom historien i forhold til spørsmålet om hvorvidt det finnes en Gud. Det er derimot mer interessant dersom man snakker om hvilken nytte samfunnet har av kristendommen.