View Single Post
Sitat av hideout Vis innlegg
Skal unngå å gjenta meg selv siden vi begge sikkert har svart på det samme over 4-5 innlegg nå. Men hvorfor det vil være dyrere å produsere lovlig kontra å produsere ulovlig må vel si seg selv? Lønninger,avgifter.
Vis hele sitatet...
Lønninger skal man betale ut uansett. Hvis du produserer i Norge slipper du unna med noen gartnere. Hvis du produserer i utlandet (ulovlig) skal bonden ha penger, transporten koster mer enn transport av lovlige varer og det er gode muligheter for at du må betale bestikkelser til diverse politimenn, tollere etc.

Når det gjelder avgiftene går jo disse tilbake i statskassen uansett, om enn i en annen underseksjon.
Sitat av hideout Vis innlegg
Du kan produsere hva du vil i Norge lovlig og jeg kan gjøre det samme ulovlig og importere det og jeg vil slå deg på pris.
Vis hele sitatet...
Meget mulig du vil få en bedre margin, men det er ikke det samme som at man umulig kan konkurrere på pris.
Sitat av hideout Vis innlegg
Det finst utallig eksempler på at firmaer flagger ut til utlandet, grunnen er som regel den samme. De kan ikke konkurrere med utlandske produkter på det norske markedet grunnet lønn og driftkostnader - Siden Norge er et av de dyreste landene og produsere noe i.
Vis hele sitatet...
Denne diskusjonen har kjørt seg opp i et hjørne hvor vi diskuterer hvor stor profitt staten vil få på egen produksjon av cannabis i Norge. Hvis det mot formodning viser seg at marginen er for liten, er det ikke værre enn å opprette produksjonsfasiliteter utenlands, slik mange norske bedrifter gjør. Det er jo ikke slik at all vin på polet er norsk.
Sitat av hideout Vis innlegg
En annen ting jeg ikke skjønner, gitt Norges historie og kultur. Jeg viser dere hva stortinget/staten sin metode for å holde forbruk av alkohol og tobakk lavt er. Høye priser, høye avgifter som de mener fører til lavt bruk. Vi er visst helt i toppen når det gjelder lavt-forbruk av alkohol og tobakk.
Vis hele sitatet...
Som Dodecha skriver, blir det sansynligvis ikke noen voldsom økning av cannabisbruk ved legalisering, i alle fall ikke på sikt (basert på erfaringer fra andre land). Om det så hadde blitt det, hadde det ikke hatt det samme sosiale og helsemessige skadeomfanget som alkohol og tobakk har, og det ville derfor ikke være behov for å begrense bruken, hverken med høye avgifter eller andre virkemidler.
Sitat av hideout Vis innlegg
Det går frem at ca. 50% av brennevin som blir drukket i Norge kommer 'illegalt', dvs, Norge tjener ikke ei krone på det. Og 1/3 av annen alkohol og tobakksvarer kommer 'illegalt'.
Vis hele sitatet...
Kilde?
Sitat av hideout Vis innlegg
Hva er det som gjør at dere tror Norge ville valgt en HELT annet fremgangsmåte til cannabis siden det er et rusmiddel? Norge gir blanke f i å konkurrere på pris på de 2 rusmiddlene vi har idag, men nå så ville de snudd på flisa?
Vis hele sitatet...
Fordi en legalisering av cannabis primært er et skadereduserende tiltak, et tiltak for å omprioritere politiressurser og kutte inntekt til kriminelle. For at det skal fungere, er man avhengig av å konkurrere på pris. Derfor.
Sist endret av felix_poker; 18. januar 2012 kl. 13:53.