View Single Post
Sitat av Butchern Vis innlegg
Tøys og tull. Er mange vitenskapsmenn som tror på Gud eller har kommet til tro på Gud fordi de mente at dette kunne være det eneste mulige.
Vis hele sitatet...
For det første er vitenskapsmann ikke en beskyttet tittel. Hvem som helst kan kalle seg dette. Det er også et kjent faktum at når man spør foreninger av vitenskapsmenn som har relativt høye krav for akademiske og forskningsmessige meritter, så faller prosenten som tror på en Gud rett i gulvet, slik det også nevnes i teksten du siterer. I tillegg til dette er ivioynars poeng gjeldende, og det er ikke sikkert at disse religiøse vitenskapsmennene er vitenskapsmenn innen fysikk eller evolusjonsbiologi, som gjerne er de mest relevante fagområdene.

Men viktigst av alt, jeg har slett ikke sagt at det er umulig å tro på en gud hvis man har doktorgrad i fysikk, for det er det åpenbart ikke. Jeg har først og fremst sagt at de som sier de ikke tror at universet kan ha skapt seg selv fordi det er for komplisert baserer denne konklusjonen i sin personlige, manglende forståelse om et tema de ikke har grunnlag for å forstå. Det er nok rimelig å tro at av alle de millioner av mennesker som fremmer dette argumentet så kan du nærmest telle antall fysikkdoktorer med relevant spesialfelt på én hånd, så dette er en generalisering jeg er villig til å gjøre.