View Single Post
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Både USA og Sverige bruker verdens enkleste form for fornuft, type "stopp når det er selvsagt", f.eks når det er du som skal svinge inn på en vei fra en sidevei. Ikke slakt meg for å definere det upresist, jeg vet ikke hvordan de gitte lovene er formulert, men det er også dette som er sjarmen med det. Man trenger ikke mer enn å bruke hodet for å klare seg på veien.

I Norge derimot kan sunn fornuft sende deg rett inn i siden på en som føler for å fornye bilen på din regning.
Vis hele sitatet...
"Stopp når det er selvsagt" er vel verdens dårligste regel, det forutsetter at alle deler meningen om "når det er selvsagt". Ettersom du ikke har satt deg "inn i hvordan det er formulert" og mener at tvetydigheten er sjarmen så går jeg også ut ifra at du aldri har kollidert med noen hvor det også har vært uenighet om skyldforhold. Da er det ganske greit med klare regler.

Videre er det heller ikke alltid klart når det er en sidevei - best eksemplifisert hva gjør du når to likeverdige veier krysser hverandre. Hvem skal vike da?

All sunn fornuft gir ingen lov til å kjøre på noen i Norge. Sånn er nå engang lovverket utformet - faktisk så tidlig som §3 (veitrafikkloven):
§ 3. Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.


Uansett om du har forkjørsrett eller vikeplikt - så skal man kjøre forsvarlig og unngå å forstyrre andre unødig.