View Single Post
Sitat av Orph Vis innlegg
Nei, nei. Det var heller ikke meningen å fremstille det slik at videregående ikke forbereder elevene godt nok til høyere utdanning. Heller det at tempoet og arbeidsmengden er så enormt mye høyere, noe man må venne seg til. Det er det mange som ikke klarer. Derfor kan det være greit å ta forkurs, da kan man ta overgangen stegvis.

Selvfølgelig er grunnlag i fysikk og matematikk fra videregående viktig (tankegangen mer enn spesifikke metoder, egentlig), men så lenge man er villig til å jobbe for det, er det ikke noe problem å klare ingeniørstudiene med relativt lite forhåndskunnskaper. Det kan hende det er en arrogant holdning, men jeg synes egentlig ikke siv.ing. fagene er så forferdelig vanskelig. Arbeidskrevende, - ja, men ikke så vanskelig. Og jeg tror alle kan klare det hvis man er villig til å legge inn arbeidet som er nødvendig.
Vis hele sitatet...
Er stort sett enig med deg, men enda alle kan klare det, så er det viktig å huske på det faktum at å sitte 8-16 å svette hver dag for middelmådige resultater krever langt mer selvdisiplin og motivasjon enn det eksempelvis kreves av deg - som ikke finner fagene vanskelige.

At noe er vanskelig er relativt, noen sliter med å skrive godt, noen sliter med å huske mye, og noen sliter når logikken settes på prøve. Men sliter man særlig med matte/fysikk på vgs, så kan man regne med at ing.studiene blir en prøvelse. Vet man da ikke med seg selv at man har den motivasjonen og de rutinene som kreves for å kompensere for treg læring så risikerer man å starte på flere år med selvpining. Var bare dette jeg ønsket å belyse, mener på ingen måte at man må være begavet for å komme seg gjennom.