View Single Post
True phreak.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Mye av årsaken til frafallet er nok det store skillet mellom vgs og høyere utdanning som du beskriver her. I mine øyne er det dog ikke manglende forberedelse, men mengden "strebere" som begynner på de respektive linjene som skaper problemer. Alle har tid til å gå gjennom hvert delkapittel ørten ganger på vgs, på ing.utdanning vil man derimot falle av om man må ha alt inn med tskje. Er noen stakkarer som sitter med hva man skulle tro er 200% studiebelastning uten å få særlig uttelling for det.

Det er ikke særlig moralsk av meg, men jeg anbefaler ærlig talt ingen som anser vgs matte+fysikk (forkurs) som betydelig hardt å gå videre med det, med mindre man er giret på å stå på hardere enn noen gang for dårligere karakterer enn noen gang.

Om man har huller eller ikke fra vgs utgjør en så liten andel av den totale arbeidsbelastningen at det nesten kan neglisjeres imo.
Vis hele sitatet...
Nei, nei. Det var heller ikke meningen å fremstille det slik at videregående ikke forbereder elevene godt nok til høyere utdanning. Heller det at tempoet og arbeidsmengden er så enormt mye høyere, noe man må venne seg til. Det er det mange som ikke klarer. Derfor kan det være greit å ta forkurs, da kan man ta overgangen stegvis.

Selvfølgelig er grunnlag i fysikk og matematikk fra videregående viktig (tankegangen mer enn spesifikke metoder, egentlig), men så lenge man er villig til å jobbe for det, er det ikke noe problem å klare ingeniørstudiene med relativt lite forhåndskunnskaper. Det kan hende det er en arrogant holdning, men jeg synes egentlig ikke siv.ing. fagene er så forferdelig vanskelig. Arbeidskrevende, - ja, men ikke så vanskelig. Og jeg tror alle kan klare det hvis man er villig til å legge inn arbeidet som er nødvendig.