View Single Post
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
...det jeg aldri har helt klart å forstå - og jeg har tenkt på det siden jeg var liten og så amerikanske filmer/serier på TVen, er hvordan dritrikt land (som USA f.eks) klarer å samtidig ha mange mange fattige.

Selvfølgelig skjønner jeg det nå når jeg er blitt voksen, har med systemet og i hele tatt kapitalismen å gjøre med..

Men; fremdeles forstår jeg ikke det 110%: hvordan rike land som USA, UK og noen til, kan tillate seg å ha en stor underklasse når man samtidig har økonomiske muskler som bare faen..
Hvorfor gjør ikke flere som de nordiske landene liksom??
...................

Med tanke på private helseforsikringer, som er spørsmålet her, spør du meg- så svarer jeg deg; æsj, nei ikke faen om en jævla økonom eller hva det er i de forsikringsselskapene skal avgjøre om jeg er syk eller ikke!!

"Alle sørger for sin egen helse/sykehusopphold" - hæ?? siden oldtiden har dèt vært samfunnets oppgave. Tydeligvis ikke i USA eller lignende, har du ikke penga, går det ille med deg.
I et land som fremdeles (trass krise) er stinn med dollar, med seff bare 5-10% kan nyte godt av dem.

Takk for at vi lever her til lands
Vis hele sitatet...
USA er et fascistisk samfunn, der skoleunger puttes i fengsel for å søle smuler i kantinen (true story, de brakk armen mens de arresterte den stakkars jenta som ikke ryddet opp etter at hun mistet en muffin). Landet har store finansielle vanskeligheter, fordi staten tar på seg for mye ansvar. Når staten har mye penger, stiller store og mektige selskaper seg i kø for å få sin del. I Norge deles skattepengene ut til diverse ulønnsomme virksomheter, men det gjør ikke noe for vi har overflod av oljepenger (foreløbig). Antall mennesker i fengsel i USA er enormt, straffene for å bruke rusmidler er utrolig høye, og etter en dom er det vanskelig å få jobb.

Systemet i USA er ikke kapitalistisk, det er et fascistisk styresett der personlig frihet ikke lengre er verdt noe. Når to svenske journalister ble arrestert i Etiopia mistenkt for terrorisme fikk de en rettssak, forsvarer, dommer, og tiltale. I USA kan du bli fengslet på ubestemt tid uten tiltale, uten advokat, og uten en dom. Samtidig er USA mye større en Norge, de største bedriftene i USA kan bruke milliarder på å få subsidier, eller tilrettelagte lover. Legemiddelindustrien er beskyttet, konkurranse er gjort utrolig vanskelig ved patentbestemmelser og andre restriksjoner påført av FDA. Kostnaden ved å få et nytt ledemiddel godkjent er så høy at bare de største selskapene får råd til det. Dette er ikke et fritt marked. Se på SOPA, der har media-industrien og legemiddelindustrien spleiset på en lov som i praksis sensurerer internett.

Hvis Staten går utover sitt ansvarsområde, vil vi se tilstander som i USA, der private nyter godt av skattepengene. Hvis vi er prinsippfaste og står for et fritt marked kan ikke dette skje.

Jeg setter personlig frihet foran materiell velstand; jeg mener ikke at du skylder meg noe, og om du tjener mye så skal du få beholde fruktene av ditt harde arbeid. Jeg vil frivillig, uten tvang av staten, hjelpe alle fattige, som jeg har midler til å hjelpe (da definerer jeg fattige som ethvert individ som ufrivillig mangler hus, klær og mat).

Se på hele Europa, og gjeldskrisene der. Verdensøkonomien er på vei inn i en krise på grunn av tankegang som din. Ja, vi kunne innført kommunisme og ikke hatt en underklasse, eller så kan vi innse at i et fritt samfunn vil det alltid være forskjeller, men teknologiske framskritt vil gjøre ALLE rikere.

Undertrykkingen av de svakeste er tydelig under en sosialistisk regjering: rusmisbrukere får ikke hjelp (ikke engang en injeksjon med det billige stoffet de misbruker), personer fra andre land stenges ute av arbeidsmarkedet ved hjelp av tariffer og regler mot "sosial dumping". Sosialismen har bare solidaritet med de som er med i vårt samfunn, og undertrykte som ikke egentlig er undertrykte (kvinner, homofile, innvandrere, muslimer, osv). Mens heterofile hvite menn skal tvinges til å ta pappapermisjon, og skal diskrimineres sånn at kvinner og menn blir statistisk like. Åpne opp øynene dine; hvis du skal få noe gratis må noen andre betale for det!

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg

Med tanke på private helseforsikringer, som er spørsmålet her, spør du meg- så svarer jeg deg; æsj, nei ikke faen om en jævla økonom eller hva det er i de forsikringsselskapene skal avgjøre om jeg er syk eller ikke!!

"Alle sørger for sin egen helse/sykehusopphold" - hæ?? siden oldtiden har dèt vært samfunnets oppgave. Tydeligvis ikke i USA eller lignende, har du ikke penga, går det ille med deg.
I et land som fremdeles (trass krise) er stinn med dollar, med seff bare 5-10% kan nyte godt av dem.

Takk for at vi lever her til lands
Vis hele sitatet...
Det er jo selvsagt leger som avgjør om du er syk. Når du krasjer din forsikrete bil, er det en økonom eller en bilmekaniker som sjekker om bilen trenger reparasjon? Forsikringer er ikke et vanskelig konsept: du betaler (som nå) og mottar helsebehandling når du trenger det (som nå), men du kan spare penger hvis du lever et sunnere/tryggere liv, eller betale mer når du lever et usunt/farlig liv.

Jeg kan leve et bra liv uten penger, du er utrolig materialistisk.

Du skjønner tydeligvis ikke mye om økonomi. Problemene i USA kommer av at de er et fascistisk samfunn. Som du ser nå med Obama sin helsereform osv. De har ingen rettigheter lengre, og folket sitter bare å ser på.