View Single Post
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Er ikke enig med TS i at akkurat denne løsningen ville vært god, i og med at mange antagelig ville valgt å ikke betale, men allikevel søkt sosialhjelp når uhellet er ute.

Mer valgfrihet er uansett etterlyst. Når man legger moms og avgifter oppå inntekts- og formuesskatt, så ender man opp på rundt 60-70% for de fleste. Siv Jensen hadde rett i det. For meg er det utrolig mye når man setter det opp mot hva vi får tilbake. Tenk på hva som kunne vært gjort med alle disse pengene. Veier, tog, forskning, kultur osv. I stedet har vi historiens største byråkrati. Norge har den største staten i Europa. Lav arbeidsledighet blir faktisk et problem når for mange stillinger opprettes på politisk grunnlag og ikke har produksjon som rettferdiggjør dem. Vi må passe oss for å sette for mange av oss i avhengighetsforhold til staten. Leve over evne, som det heter.

Var det lavere skatt kunne jeg brukt pengene som holder liv i et forvokst byråkrati, til å skape et bedre liv for meg og mine, og fortsatt hatt penger å gi til veldedige formål. Er det mer penger i sirkulasjon er også næringslivet fornøyde og kan ansette flere.

Selv tror jeg ikke på noen nattvekterstat i norden, men at det er rom for kutt, reformer og omveltninger skulle jeg tro var åpenbart. Det burde holde at man leste aviser i en uke. Jeg håper det kommer et politisk paradigmeskifte med de økonomiske skandalene vi har sett lenge nå, der folket blir sin makt bevisst og selv er med på å bestemme prioriteringene på områder som samferdsel, utdanning og kultur - som et minimum. Noe annet ville være hyklersk i et samfunn som kaller seg demokratisk.

Penger er frihet, i den forstand at handlingskraften utvides. Mer penger gir ikke automatisk mer lykke, men jeg tror det motsatte kan sies om tvang.
Vis hele sitatet...
Jeg har hørt flere som tilhører høyresida komme med påstander om det dere beskriver som et "forvokst byråkrati" men har aldri lest noe om det. Kan ikke du være snill å vise til noe litteratur eller forskning som sier noe om temaet, gjerne noe som sammenligner Norge med andre land i Europa?