View Single Post
Sitat av emptychange Vis innlegg
Så familien din skaper ingen verdier og jobber ikke? Hvis dere jobber, betaler dere skatt, og dere ville betalt tilsvarende mindre skatt, og så kjøpt en sykeforsikring. Ved å velge bort risikoadferd som røyking og rusmidler kunne dere spart merkostnaden det medfører. Hvis dere ikke jobber i det hele tatt, så ville mennesker hjulpet dere helt uten tvang. Det er utrolig hvor medmenneskelig det norske folk er, jeg tror ikke noen her trenger tvang for å hjelpe de som er mindre heldig. Gjør du det? Hvis foreldrene dine ikke ble skattet ihjel kunne de spart opp penger, i tillegg til forsikringer mot uførhet og sykdom. De ville fått akkurat det samme som i dag, men de ville hatt valgmuligheter. I USA skriver legemiddelindustrien lovene, og FDA er sterkt påvirket av den samme industrien. I Norge har vi ikke disse problemene, og dette er problemer ved statlig innblanding, ikke ved kapitalisme. Men dette vet vell du, som samfunnsfagstudent?

Er det egoistisk å ville gi pengene til fattige selv? Jeg ville kuttet ut mellomleddet. Ingen land betaler skatt; det gjør innbyggerne. Hvis du mente at alle land har skatt; så tar du feil der og, og jeg argumenterer ikke i mot skatt, men jeg vil senke den kraftig å la innbyggerne selv kjøpe tjenester de trenger. Det er ingen behov for et mellomledd her heller. Bistanden Norge driver med er ikke bra nok, og jeg tror ikke vi trenger et mellomledd for å overføre penger til en valgfri veldedig organisasjon eller rett til fattige; gjør du?

Hvis alle ble som meg? Du mener hardt arbeidene, som gir penger til de fattige, og som ikke trenger tvang for å gjøre det? En som er i stand til å disponere egne midler og å klare seg selv? En som ikke liker å bli umyndiggjort?

Prisene går opp ved konkurranse? Det er en økonomisk prinsipp som ikke er meg bekjent, sist jeg sjekket blir prisene lavere når det er konkurranse. Jeg vil gjerne lese om hvorfor konkurranse øker priser, gjerne gi meg en kilde.

DLF stemmer jeg på.
Vis hele sitatet...
Foreldrene mine er sykmeldte, men de har jobbet i mange år, og de ønsker gjerne å jobbe. Du sier at foreldrene mine blir skattet ihjel. De er uføretrygdet og betaler skatt etter reglene i landet vårt. Med andre ord synes du vi betaler for mye skatt? Jeg klarer ikke helt å skjønne hvordan systemet vårt burde være. Kan du nevne et land som ikke betaler mye skatt? Et land som har den styresformen du vil Norge skal ha? Jeg trekker tilbake påstanden om at prisene går opp med konkurranse, my bad. Tror jeg egentlig skjønner tankegangen din.