View Single Post
Sitat av etse Vis innlegg
La oss si du har 90.000 i året å leve på, og vetaler 5000 for en hybel. Dette blir 60.000 i året. Dette betyr at du har 30.000 igjen til andre utgifter, som gir deg 2500,- i måneden til alle andre utgifter. Her skal du dekke transport, mat og klær. Og eventuelle andre utgifter som mobiltelefon (man klarer seg dårlig i dagens samfunn uten mobil-telefon). Dette er veldig på grensen, og de fleste som er studenter vet at 90.000 er lite penger, selv når de leier studenthybler som de får latterlig billige (under 3000 i måneden).

Og nå vil du at disse folkene i tillegg skal betale sykehusforsikring? Jeg ser virkelig ikke hvordan de skal få råd til dette; og regner med vi ender opp med tilstander som i USA hvor de fattige rett og slett ikke bruker penger på sykehusforsikringer, da de prioriterer ting som klær og mat først.

Nå må du og huske på det slashdot sa om at de med dårlig økonomi også er de som er mest syke, og derfor også har den dyreste forsikringen.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg vil at staten skal betale for deres sykehusforsikring. Akkurat som alle i Norge kan be sosialkontoret om TV, radio og penger til fritidsaktiviteter (såfremt de ikke kan betale for det selv). Jeg vil at alle vi andre skal kunne velge hvilken helsetjenester vi vil betale for, og at private kan konkurrere sånn at ALLE (inklusivt de som staten betaler forsikring for) får bedre helsetjenester.

I USA er problemet at Staten lager lover som favoriserer store og mektige bedrifter, dette fører til et stort antall fattige.

Sitat av popmart Vis innlegg
Jo? Lever du under fattigdomsgrensen blir du jo sett på som fattig i Norge. Du kan ikke begynne å dra inn hvordan fattige i andre deler av verden lever. Det er ikke relevant ettersom det er situasjonen i Norge som diskuteres.
Vis hele sitatet...
Om jeg, og alle andre i Norge ser på deg som en appelsin, er du en appelsin da? Om jeg bestemmer en "appelsindomsgrense" og bestemmer at du er under den, er du da en appelsin?

Du argumenterer for at epler er appelsiner, bare de er geografisk adskilt, du må jo se at det blir for dumt? Å definere fattigdom med en inntektsgrense er bak mål. Om jeg har tre milliarder under madrassen, men ikke tjener en krone, lever jeg da i absolutt fattigdom? Om jeg lever av havet, og naturen, men har nok mat og en fin hule å bo i, lever jeg da i fattigdom?

Skal vi lage en egen fattigdomsgrense for fine nabolag? Det er vanskelig å få seg bolig og mat på Frogner for 900 000, skal alle som tjener mindre enn det som bor der defineres som fattige?

Et eple er et eple uansett hvor det bor. Fattigdom har ingenting med penger å gjøre, det handler om du har; bolig, klær og mat. Finn noen i Norge uten det som ikke har rusproblemer så skal jeg være enig med deg.