View Single Post
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Visst har vi fattige i Norge, og mye av grunnen til den store underklassen i USA er jo systemer som helsevesenet som over tid har skapt et stort skille mellom de priviligerte og de underpriviligerte.
Vis hele sitatet...
Nei, problemet i USA er at lovene skrives av private selskaper (les SOPA, lover om medisiner, patentlovgivningen, osv) og derfor kan private selskaper skvise ut alle andre. Hvis staten i USA sluttet å lage lover på betaling av private interesser ville det vært et rikere og mer rettferdig samfunn. Store forskjeller er ikke et problem; kommunistland utvikler seg sjeldent. Dessuten kaster USA bort milliarder av næringslivets penger på kringer og annet tull.

Sitat av olaPola Vis innlegg
At vi ikke har fattigdom i Norge er det dummeste jeg har lest.
Sist jeg skjekket var det ca 500000 som lever under fattigdomsgrensen. kilde
Vis hele sitatet...
Fattigdomsgrensen er på 90 000 kroner. Studenter klarer seg på det. Jeg lever på under 90 000 i året, og jeg er faen ikke fattig. Hvis du sku definert fattigdom som noen som tjener under 90 000 i året er jo nesten hele verden fattig. Jeg er ikke enig i den definisjonen. Er du virkelig fattig hvis du har mat og en plass å bo, i tillegg til mulighet til å jobbe i et land nesten uten arbeidsledighet?

Hvis du spurte en som faktisk var fattig om han ville vært fornøyd med 90 000 kroner i året, ville du fått et soleklart ja! For de fleste i verden vil 90 000 vært mer enn nok, og det er nok til å leve et bra liv.

Sitat av Dude!pewpew Vis innlegg
Hva om du kommer i en ulykke før du har mulighet til å betale for en slik forsikring, og blir arbeidsufør?
Vis hele sitatet...
Alle som jobber har jo mulighet til det, må jo selvsagt være en periode i overgangen der Staten fortsatt dekker alt. Hvis du ikke jobber får du jo allerede sosialhjelp, og de kunne ordnet forsikring for deg.

Hvis det var feks en bilulykke så dekker jo forsikringen på bilen som treffer deg det.