View Single Post
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
om avfallet hadde blitt sent ut i verdensrommet hadde eg vært positiv til det men ellers litt usikker.
bør i hvertfall bygges langt vekke fra folk med mulighet til store mengder vann i tilfelle uhell eller over oppheting
Vis hele sitatet...
Dette er en utmerket og nærmest idiotsikker plan... Det har jo aldri før skjedd at en rakett har gått i lufta under oppskytning . Bare tenk om Kreml får denne ideen, og selv vi i Norge har her kompetanse.

____________________________________________________________ _____
Angående fisjonskraftverk, for Norge sin del, så er vel ikke behovet direkte skrikende pr i dag. Men på et mer generelt grunnlag så mener jeg at reaktorene som bygges med dagens teknologi må anses som veldig sikre.
Det er sikkert noen her på forumet som vet litt mer om reaktorteknologi, mine kvalifikasjoner er ikke så mye å skryte over, men det finnes flere typer reaktorer, og de reaktorene som bygges nå i dag ville ikke kunnet resultert i en ulykke slik som den som skjedde i Tsjernobyl (1986).

Problemet med langtidslagring av seiglivede isotoper må heller ikke glemmes, men f.eks her i Norge har vi mye fjell, og vi vet alle at det skal litt til før Dovre faller, geologien vår bør altså muliggjøre langtidslagring.

Til slutt er jo Thoriumreaktorer interessante og det blir spennende å se hvordan teknologiutviklingen vil gå i årene som kommer. Som andre har påpekt har vi betydelige forekomster av Thorium på østlandet, men hvor drivverdige forekomstene er har jeg sett delte meninger om.