View Single Post
Jeg er skeptisk til kjernekraft og motstander av Kyotoavtalen, nettopp på grunn av det ensidige fokuset på co2.
Vi slipper ut en masse stoffer som naturen ikke klarer å bryte ned, co2 er ikke blant disse, det er en naturlig del av vår atmosfære.
Radioaktivitet er ikke det, radioaktivitet er kanskje det aller verste vi mennesker omgir oss med pga den lange nedbrytningstiden. Sauene kommer fortsatt hjem fra utmarksbeite fulle av beckerell 26 år etter Tsjernobyl.

For å ta et lite sidespor. For noen år siden ble det auksjonert en del gammel vin på det internasjonale samlermarkedet, vinflasker i millionklassen.
En av kjøperne ble mistenksom og ville kontrollere vinen, der fant de menneskapt radioaktivitet. Det avslørte vinen som skulle være flere hundre år gammel, altså eldere enn menneskapt radioaktivitet.
Dette forteller meg at menneskeskapt radioaktivitet finnes over alt, også i meg.

I en tid hvor kreften herjer vil ikke jeg ha i meg mere radioaktivitet, det vil for meg bli umulig å unngå å utsette meg for dette.

Jeg vil ta ut energi fra sol, vind, vann, bølger, og gjødsel/kloakk/søppel.

Valget er for meg soleklart, først når vi går tom for renere energikilder kan vi vurdere atomkraft.