View Single Post
Med tanke på at det bare har vært et fåtall store ulykker innen kjernekraft de siste 30 årene, så er jeg for. Tenk at i 1986, så eksploderte det i Tsjernobyl. Dette er da 26 år siden, og teknologien har sett store utviklinger siden den tid. Når en ser på ulykken på Fukushima-kraftverket, så kan en ikke skylde på dårlig teknologi eller sikkerhet. En kan dog skylde på de som bygde det, som ikke tenkte på at å bygge en av våre farligste måter å få energi på i et område så utsatt for konsekvensene av kontinentaldrift, jordskjelv og tsunamier.

Siden vi lever i Norge, som er et av verdens rikeste land, og samtidig ligger midt innpå en kontinentalplate, og er dermed skjermet for slikt som jordskjelv osv., så ville jeg ansett det som meget lovende å begynne å utvinne energi av radioaktive stoffer.

Vi er tross alt et av verdens rikeste land, vi har gode forskere og vi er ikke akkurat kjent for å bygge dårlige bygninger, så hvorfor skal vi ikke ha atomkraft når alt ligger til rette for det?

Se for eksempel på fjordene våre. Disse kan vi bruke til avkjøling av kraftverkene noe ala. et prosjekt kalt Lefdal Mine vil bruke. De vil avkjøle serverne i det gigantiske datasenteret de skal bygge opp med iskaldt fjordvann.

Så kommer svaret mitt på om atomkraft er noe vi burde satse på: Absolutt. Alt ligger til rette så og si, og det er bare dumt av oss å ikke satse på dette.
Selvfølgelig burde det tilrettelegges at vi ikke setter opp et kraftverk midt i Geirangerfjorden, men folk burde skjønne at vi burde utnytte naturen vår litt mer enn til turismen aleine.

Det er også ganske greit å tenke på at Norge har store forekomster av Thorium i bakken. Dette kan vi bruke til å utvinne energi fra.
Sist endret av Deadlock Radium; 7. januar 2012 kl. 21:02.