View Single Post
Tja, jeg er ingen fysiker. Jeg studerer ikke fysikk eller kosmologi. Følte bare jeg kunne komme inn med noen innvendinger, ettersom jeg liker å "holde på med" kosmologi på fritiden.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Universet er som godt kjent 13.756mrd år gammelt, og før denne tiden så var universet så utrolig minimalt, at du kan ikke tenke deg det.
(en milliondel, av en milliondel av 1cm. Heretter kalt Y)

Inni denne utrolig lille "plassen" eksisterte alt vi kjenner idag, alle naturkrefter, alt "ondt og godt".
Da det begynte og ekspandere, gjorde det det i en fart som er mye raskere enn lysets hastighet.

Da den var "Y cm", ekspanderte den seg til størrelsen på en tennisball, på utrolige
(en milliondel, av en milliondel, av en milliondel, av en milliondel, av en milliondel, av en milliondel av 1sek.)

I like rask hastighet utvidet den seg fra str på en tennisball til jordkloden vår.

(Det utvides fortsatt idag, men er jeg usikker på hastigheten)

Så finnes det jo da 2 teorier(sikkert flere) som forklarer hvordan de tror universet skal ende.

1: De tror at universet kommer til å "fade" ut i en kald, sort evighet. Hvor det rett og slett bare, slutter.
2: Noen tror også at universet kommer til å "reversere" seg selv. DVS at universet "spoler tilbake" universets historie.
Helt til vi ender tilbake der alt startet.