View Single Post
Sitat av Hoksalon Vis innlegg
Jeg har hørt at de som går yrkesfaglige linjer gjerne tjener mer enn de som går studiespesialiserende i løpet av karrieren. Likevel er jobbene som gis gjennom høyere utdanning MYE mer interessante imo. Å jobbe i en barnehage er f.eks noe som aldri kunne falle meg inn, og sånn sett er jeg glad for at det finnes mennesker som er mindre faglig begavet, slik at de kan ta de jobbene. Jeg hadde ikke holdt ut i kjedsomhet.

At alle må gå gjennom en identisk, tiårlig skole, der alt som kan krype og gå blir presset inn i samme klasserom, er trist. Det ødelegger et miljø for bedre elever til å utvikle seg i, og er begrensende for samfunnet. Hvorfor kan ikke de mindre skolemotiverte bare gå yrkesfaglig linje som tiåring? Jeg anså meg selv som en ganske motivert gutt i skolen, inntil karakterene begynte falle. Jeg endte opp med 4,3 i snitt. Etter at jeg begynte opp på vgs, og jeg omgikk andre personer enn jeg gjorde på ungdomsskolen, gikk jeg opp til 5,0 (5,4 i avsluttende fag). Hva faen?
Vis hele sitatet...
Det der er et veldig godt poeng. Noen skolebarn passer ikke inn i det norske skolesystemet. Vi er alle forskjellige.

Jeg er enig med deg angående barnehage-synet. Slike jobber kunne jeg aldri tenke meg. Det virker så lite givende. Samme som butikk-folk. Derfor er det bra at vi er forskjellige, så vi utfyller alle de jobbene landet vårt krever.

4,3 er ikke et dårlig snitt:-)