View Single Post
Jeg mener sosial status er så meget mer enn materielle goder og yrke. Sosial status er at man har sosiale kunnskaper på et høyt nivå og klarer å bruke dem. En som har høy sosial status ser ikke ned på andre mennesker. En arrogant type ser ned på andre mennesker. Hvem vil gi en drittsekk status? Hvis du kommer i krangel med en du ser ned på, slenger du dritt tilbake eller hever du deg over det? Du sier at du er best og hater å tape, men vi kjenner ikke deg, for alt vi vet kan det være at du bare er han idioten som alle snakker om uten å innse det selv.

Jeg kommer ifra en familie som har store materielle goder. Min mor og min far har høy utdannelse og tjener fett. Vi har flere leiegårder, hytter og tomter. Jeg vil anse at min familie har stor sosial status. Men mine foreldre har mange "vanlige" venner. Jeg har aldri hørt dem se ned på andre i noen som helst form. De har et bra realitetsbilde. Når jeg og noen kompiser krasjet en bil til en av deres foreldre ble alle busta. Jeg var ikke særlig for å gjøre det men jeg fikk like mye kjeft og den samme straffen som de andre. Mine foreldre prøvde ikke å favorisere meg på noen som helst måte.

Mye av det jeg har sagt kan være vanskelig å forstå hva det har med saken å gjøre, men det jeg prøver å si er at ifra mitt ståsted har ikke du høy sosial status.