View Single Post
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
274
Sitat av luiigii Vis innlegg
borgerlig konfirmasjon er noe av d teiteste som finst!
konfirmasjon stammer fra d engelske ordet confirmation! dette betyr bekrefte for de som suger i engelsk. konfimasjon er fra gamelt av et "rituale" hvor man bekjenner/ bekrefter sin tro på gud! mange tror i dag at konfirmasjoner handler om gaver. derfor velger mange å konfirmere seg borgerligt!! jeg er selv kristen å konfirmerte meg kristeligt. men en av mine bedre venner er ikke kristen å han deler det samme synet som jeg gjør! han valgte heller å IKKE konfimere seg! å familien hans godtok dette med et smil! han er også vokst opp i et "normalt" kristen hjem med kristne verdier!

beklager skriveleifer!
Vis hele sitatet...
En skikk eller tradisjons opprinnelige betydning trenger da ikke å ha noe å si for dens betydning i vårt samfunn i dag. Der blir konfirmasjon sett på som et av mange overgangsritualer, altså overgangen fra et stadie i livet til et annet. Pengene og gavene hører med som en del av tradisjonen, og konfirmanten kan vise litt om seg selv som person ved måten disse pengene og gavene behandles på.

Selv valgte jeg å konfirmere meg borgerlig fordi jeg ønsket å gjennomgå det samme "ritualet" som alle mine venner og skolekamerater, men ikke ønsket å ha noen religiøs innflytelse på seremonien eller livet mitt. Selve konfirmasjonen er også et veldig fint arrangement, med (i mitt tilfelle) mye god dans og musikk, og mange gode ord.
Sist endret av AXiMe; 21. desember 2011 kl. 01:47.